Volvo IT testar smartphones i lastbilsverkstäder

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Volvo IT testar nu tillsammans med Volvo Lastvagnar hur konsumentelektronik kan användas för att effektivisera arbetet i serviceverkstäder. Mekanikern får tillgång till serviceinstruktioner från en smartphone, vilket ska spara både tid och öka kvaliteten.

På Volvo Lastvagnar testas nu att använda smartphones i verkstäderna.

– Smartphone är ett användarvänligt verktyg som underlättar teknikernas arbete samtidigt som vi erbjuder våra kunder bättre support, säger Bengt Persson, Senior Vice President Quality and Technical Support på Volvo Lastvagnar.

För dagens servicetekniker ökar informationsbehovet och kompetenskraven hela tiden, allt eftersom ny teknik utvecklas och fler lastbilsmodeller presenteras på marknaden. Lastbilarna är dessutom chassiunika och det är därför inte möjligt för teknikerna att lära sig allt om alla fordon.

Volvo IT ser flera fördelar med att använda teknik, som egentligen är ämnad för konsumentmarknaden, i nya användningsområden.

– Dels finns konsumentprodukter i stora volymer vilket ger en betydligt lägre prisnivå än vad industriellt anpassade produkter kan ge. Dessutom har användarna redan en förkunskap om hur tekniken fungerar och har därmed lättare att ta till sig nya arbetssätt, säger Kerstin Hansson, projektledare vid Volvo IT.

Med det nya servicekonceptet, som har utvecklats i ett samarbete mellan Volvo IT, Volvo Lastvagnar och Volvo Parts, kommer de chassiunika instruktionerna som finns för varje lastbil att finnas tillgängliga på teknikernas egna smartphones. Informationen i smartphonen kan antingen vara textbaserad eller bygga på bilder och animationer. Fördelarna är flera – bland gör animationerna att instruktionerna kan användas språköverskridande, en fördel inom en verksamhet som Volvo Lastvagnar, med verkstäder i över 140 länder. Den mobila enheten är också personlig och lätt att ha med sig under arbetets gång, vilket gör det enkelt för teknikerna att alltid vara uppdaterade.

Tester som under våren genomförts bland servicetekniker i verkstäder i Kina och i Sverige har gett positiva resultat. Nu fortsätter Volvo Lastvagnar och Volvo IT arbetet med att ytterligare utveckla och verksamhetsanpassa applikationen.

– Att använda smartphones i serviceverkstäder är en intressant lösning som kvalitetssäkrar och effektiviserar vår eftermarknadsservice. Vi har stora förhoppningar att kunna lansera konceptet inom en snar framtid, säger Bengt Persson.