Nytt tågledningssystem testas på Malmbanan

Foto: LKAB
Foto: LKAB

Tågtrafikledningssystemen CATO och STEG har testats på Malmbanan med installation på ett lokpar och installation vid Trafikverkets driftledningscentral i Boden. Testerna visar mycket lovande resultat och nu skall ytterligare malmlok utrustas med CATO.

CATO (Computer Aided Train Operation) har utvecklats av det svenska konsultföretaget Transrail i FoU-projekt som delfinansierats av Trafikverket och LKAB. Det är ett nära 10-årigt FOU-arbete som nu håller på att gå i mål. Systemet är möjligt att implementera i all spårburen trafik och anses ha många intressanta fortsatta utvecklingsmöjligheter.

CATO består av två delar, CATO-TCC, en modul på driftledningscentralen ,och CATO-TRAIN, en modul som finns ombord varje lok. Dessa enheter kommunicerar via GSM-R.

I provdriften på Malmbanan är CATO-TCC kopplat till trafikledningssystemet STEG (Styrning med Elektronisk Graf), som utvecklats av Trafikverket. CATO omvandlar trafikledarens operativa plan till målpunkter för tågen. En målpunkt kan till exempel vara en signal och den tidpunkt denna kan beräknas slå om till grönt. Målpunkterna skickas till ombordsystemet CATO-TRAIN, som beräknar hur tåget skall köras för att på optimalt sätt nå sina målpunkter i tid. Optimeringen kan gälla minimering av energiförbrukning eller andra kriterier.

Testerna av systemen visar lovande resultat. CATO har i testerna förbättrat punktlighet minskat energiförbrukningen och ökat trafikkapaciteten och den totala effektiviteten.

Den energibesparing som kan uppnås beror naturligtvis på ett flera faktorer, men är typiskt i storleksordning 20 procent i testerna. Resultaten i testkörningarna på Malmbanan ligger på den nivån och beräkningar tyder på likartad besparingspotential även i andra trafiksystem.