Europas stater måste bidra och investera i förbättringar av flyginfrastrukturen, som så mycket av världens ekonomiska och sociala utveckling är beroende av. Det sade Airbus vd och koncernchef Tom Enders, i ett tal vid ett EU-toppmöte i Madrid på onsdagen.
Tom Enders uppmaning framfördes vid lanseringen av ”European Aviation Vision 2050”, en plan för hur flygsektorn skall kunna hantera 16 miljarder passagerare och 400 miljoner ton gods årligen. Airbus har deltagit i utvecklingen av Vision 2050 som belyser behovet av utbildnings- och forskningsinvesteringar för att kunna möta den globala efterfrågan på ett hållbart och grönare transportsystem.
European Aviation Vision 2050 syftar till att reducera koldioxidutsläppen med 75 procent, kväveoxid med 90 procent och buller med 65 procent, jämfört med nivåerna år 2000 och samtidigt kunna hantera 25 miljoner flygningar per år inom Europa.
På grund av överbelastning i luftrummet över Europa måste även flygtiderna reduceras så att 90 procent av resenärerna skall kunna genomföra en flygresa inom Europa på mindre än fyra timmar, samtidigt som planen ska landa inom en minut från planerad tid. Detta för att minska flygtiderna och den extra bränsleförbrukning som trängseln i luften innebär.
– Genom införandet av bränslebesparande teknik i våra flygplan har flyget kunnat öka med 45 procent det senaste decenniet med endast tre procents ökning av flygbränsle, sade Tom Enders. Teknikutvecklingen tillåter oss att göra mer med mindre. Men de ambitiösa målen i Vision 2050 kräver investeringar och åtgärder redan nu, för att kunna säkra Europas ledarposition i utvecklingen av ett långsiktigt hållbart flyg.