EGNOS, det europeiska systemet för att förstärka GPS- och Glonass-signaler med hjälp av geostationära satelliter, finns nu tillgängligt för flyget. För första gången anses systemet tillräckligt pålitligt för att användas för guidning av flygplan under den kritiska landningen.
Med tre geostationära satelliter och ett 40-tal markstationer lever EGNOS korrigerade GNSS-signaler upp till de mycket höga kraven som Eurocontrol, den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten, ställer. Häromveckan förklarades EGNOS så kallade Safety-of-Life-tjänst vara i operativ drift.
EGNOS är en akronym för European Geostationary Navigation Overlay Service och dess amerikanska motsvarighet WAAS har sedan flera år använts för navigering av flyget i USA.
EGNOS kan innebära en räddningsplanka för mindre flygplatser som är för dyra i drift.
- EGNOS erbjuder flygindustrin resurser för precis och säker vertikal guidning under landning till mindre flygplatser där konventionella precisa landningssystem inte är ekonomiskt hållbara i dag, säger Philippe Michel, chef för EGNOS projektgrupp på ESA.