E4 förbi Sundsvall blir verklighet

Nya E4 förbi Sundsvall kommer bland annat att få Sveriges femte längsta vägbro som går över Sundsvallsfjärden. Fotograf: Torbjörn Bergkvist. Montage: Rundquist Arkitekter AB.
Nya E4 förbi Sundsvall kommer bland annat att få Sveriges femte längsta vägbro som går över Sundsvallsfjärden. Fotograf: Torbjörn Bergkvist. Montage: Rundquist Arkitekter AB.
Sträckningen av nya E4 förbi Sundsvall. Illustration: Trafikverket
Sträckningen av nya E4 förbi Sundsvall. Illustration: Trafikverket

Vägsträckan E4 genom centrala Sundsvall är olycksdrabbad och har dessutom den högsta trafikmängden på E4 norr om Uppsala. Nu ska en ny, cirka två mil lång, E4-sträcka byggas förbi Sundsvall, till en kostnad om 4,1 miljarder kronor.

E4:an går nu rakt igenom centrala Sundsvall och det är såklart något som varken är bra för miljön eller för säkerheten. Den nya vägen kommer att sträcka sig från Myre i söder till Skönsberg i norr vilket är en sträcka på två mil. De första två och en halv kilometerna söderifrån kommer att vara 2+1-väg, därefter blir det motorväg.

- Den befintliga vägen är väldigt omodern då den håller 60-talsstandard, vilket också gör den väldigt farlig. Det finns 12 rödljuskorsningar på sträckan mellan Myre och Skönsberg och det är också mycket farligt gods som rullar genom centrum då många lastbilar och långtradare åker där, säger projektchefen Magnus Lundberg.

Projektet saknade finansiering på 90-talet

Projektet diskuterades redan under 80-talet men var nära att bli verklighet i slutet av 90-talet. En vägutredning blev klar 1997 och en ny startade 1998, men då saknades finansiering och projektet blev liggande.

-När vi nu fick finansiering var det högsta fart i projektet, berättar Magnus Lundberg.

Byggstarten är nu inte alls långt borta, vilket är välkommet för Trafikverket.

-Den nya vägen kommer att bli jätteviktig för regionalekonomin. Det kommer bli lättare med arbetspendling och vi tror att det kommer leda till en ökad arbetsmarknad i staden.

I nuläget leder trängseln inne i stan till långa köer, något som den nya E4 kommer förhindra.

-I rusningstid tar det ungefär 45 minuter att ta sig från Njurunda till centrum, vilket är en sträcka på ungefär 15 kilometer. Med den nya vägen räknar vi att det istället ska ta under 10 minuter. Att stanna vid så många rödljus är inte miljövänligt. Det åker flera 10 000-tals fordon per dag genom centrum nu och då väljer många att åka på småvägar för att slippa E4:an, säger Lundberg.

Överväger betong som underlag

Trafikverket överväger nu också en lite annorlunda vägtyp vid Skönsberg, nämligen att underlaget ska vara betong. Man har studerat andra vägsträckor där det finns betong, bland annat på E4 utanför Uppsala.

-Vi kommer att göra en värderingsmodell på betongen sett över 40 år. Sett över en längre tid har betongvägar visat sig vara ekonomiskt fördelaktiga. Man behöver inte reparera betongen lika ofta som asfalt, men det är dyrare när man lägger det. Vi har gjort en stor utvärdering på tio stora betongvägar i Europa som varit i trafik 10-30 år, berättar Lundberg.

I dagsläget finns det betong på totalt 67 kilometer av Sveriges vägar. När betongen får spår slipar man ner vägen istället för att lägga ny. Man räknar med att det kommer krävas en slipning var 20:e år. Betongvägar är ett relativt nytt och oprövat alternativ i norra Sverige. Fördelarna, framförallt i tättbebyggda områden som Skönsberg, är flera som exempelvis ett minskat underhållsbehov, lägre trafikbuller och minskad risk för vattenplaning.

Sveriges femta längsta vägbro

Ett av de största projekten på den nya vägsträckan är bron över Sundsvallsfjärden, Dubbelkrum. Den kommer när den tas i trafik 2014 att bli Sveriges femte längsta vägbro.

Utformningen av Dubbelkrum, den 1420 meter långa bron avgjordes i en tävling hösten 1995. Då utlyste Vägverket Region Mitt, tillsammans med Sundsvalls kommun, en öppen internationell arkitekttävling för att få fram den bästa tänkbara lösningen för brobygget. Förslagen bedömdes utifrån bland annat arkitektonisk och konstruktiv utformning, trafiktekniska lösningar, kostnad och genomförbarhet.

Tack vare eller på grund av om- och nybyggnaden kommer trafiken i Sundsvall att tvingas ledas om.

-I de centrala delarna kommer det vara omledningar under två års tid och det är i tio olika skeden som vi lägger om trafiken, berättar Magnus Lundberg.

Det mesta av den gamla E4:an kommer finnas kvar men tre kilometer i de södra delarna kommer att tas bort och istället bli skogs- och åkermark. Projektet beräknas sysselsätta över 1000 personer.