Bygget av Norra länken är nu inne i sitt mest intensiva skede då tunnlar byggs på flera ställen samtidigt. Samtidigt pågår två andra projekt i Stockholm, Citybanan och förberedelsen för exploateringen av Norra stationsområdet. Infrastrukturprojekten möts i områdena kring Norrtull som förvandlats till en byggarbetsplats över och under mark av sällan skådade dimensioner.
Norra länken, en fem kilometer lång trafikled mellan Karlberg och Värtan till största delen förlagd i tunnlar, fyller en viktig funktion för att öka framkomligheten i Stockholm. På senare tid har också Norra länkens betydelse för hamnverksamheterna i Värtan och Frihamnen lyfts fram. Norra länken är samtidigt ett av de mest segdragna infrastrukturprojekten i Sverige, i decennier har trafikpolitiker välvt planer på en trafikled i tunnlar i norra Stockholm. Det skulle dock dröja till 2007 innan det första spadtaget togs.
Sammanhängande trafiksystem
Norra länken kommer att kopplas samman med Södra länken och Essingeleden i ett sammanhängande trafiksystem. Nu saknas bara en östlig länk för att Stockholms ska få en komplett ringled. Förespråkare av motorvägsleder brukar framhålla att Stockholm är en av få storstäder i Europa som saknar en ringled.
Ovanligt många infrastrukturprojekt byggs just nu i Stockholm. Saltsjöbanan och Spårväg Syd är två exempel och snart påbörjas även Förbifart Stockholm.
Att bygget av Norra länken skulle sammanfalla med startskottet av Citybanan var det nog ingen som tänkte på. De två projekten, de i särklass mest omfattande, tangerar varandra i Norrtull.
– Det är många som bygger på samma ställe samtidigt, säger Jan-Erik Andersson, samordnare byggledare på Trafikverket.
Utkant i stenstaden
Det är svårt att föreställa sig hur området kring Norra stationsgatan och Norrtull kommer att se ut om ett par år, förmodligen är det då förvandlat till det oigenkännliga. Det har en typisk prägel av utkant i stenstaden, en utpost som fortfarande gör skäl för namnet Norrtull. De gamla tullhusen som står mitt i Norrtulls trafikkarusell kommer för resten bevaras åt eftervärlden och blir ett av få exempel från dagens Norrtull som bli kvar. Om några år kommer den bullrande trafiken – varje dag passerar 50 000 fordon Norrtull - att vara nedslussad i tunnlar liksom fartkamerorna som tar upp trängselavgifter. Tunnlarna är en förutsättning för den nya stadsdelen Norra stationsområdet. Stadsgränsen mellan Solna och Stockholm väster om Norra stationsgatan är idag ett övergivet och flackt ingenmansland. Det kommer att överdäckas eller intunnlas och ovanpå Norra länkens tunneltak kommer den nya stadsdelen att växa fram. Här kommer tusentals lägenheter och arbetsplatser, ett stadsdelscentrum och en stor park att ligga.
Fyra byggprojekt i området
Stockholms innerstad expanderar med Norra Stationsområdet, som inte väntas vara helt färdigbyggt förrän 2025, och växer ihop med Solna och det nya universitetssjukhuset, Nya Karolinska Solna, det fjärde stora byggprojektet i området.
Eftersom de olika infrastrukturprojekten ligger så nära varandra händer det att närboende inte vet vem de ska vända sig till med sina klagomål när de störs av buller. Och just nu sprängs det i alla tre projekten.
Just när det gäller buller och transporter till och från arbetsplatserna samordnar projektkontoren för de tre infrastrukturprojektet sitt arbete.
Trafikomläggningar
Under hösten har en hel del trafikomläggningar gjorts, men dessa har till skillnad från sprängsalvorna som gått somliga på nerverna, inte väckt ont blod.
- Folk har varit väldigt nöjda med trafikomläggningarna. Vissa säger till och med att det fungerar bättre än tidigare. Vi har lagt oss vinn om att det ska finnas tillräcklig kapacitet för trafiken och att det alltid finns genomtänkta trafiklösningar, säger Jan-Erik Andersson.
Trafikomläggningarna sker alltid nattetid. Flera temporära broar har byggts för att klara trafikbelastningen, bland annat finns här norra Europas längsta träbro, enligt Jan-Erik Andersson. Andra temporära broar är så kallade krigsbroar som är helt byggda i stål.
Man har även byggt en temporär bro för Värtabanan, en godsjärnväg som börjar i Loudden och Frihamnen och slutar i Karlberg.
– Det har varit ett krav att järnvägen hela tiden måste vara öppen.
Värtabanan
Värtabanan ska senare gå på en nybyggd bro vid Norrtull där man rivit den gamla järnvägsbron. Det var för några år sedan tal om att lägga ned Värtabanan, liksom det även föreslagits att stora delar av hamnverksamheterna i Värtan som Värtabanan servar skulle läggas ned. I och med bygget av Norra länken sker tvärtom en upprustning av Värtabanan. En upprustning som sätter frågetecken i kanten till planerna på en ny strandnära stadsdel i Värtan.
Bygget av Norra Länken pågår samtidigt på fem ställen längs sin sträckning med anläggning av vägar, tunnlar, trafikplatser – i Norrtull, Bellevue, Roslagstull, Frescati och Värtaområdet. I Norrtull byggs bergtunnlar som kommer att gå under sydöstra delen av Karolinska Sjukhusets område.
– Vi kommer att ha gjutit färdigt allt till årsskiftet, säger Jan-Erik Andersson.
Kulturkrockar
Kontraktet att bygga betongtunnlarna i Norrtull har gått till Bilfinger Berger/Peab Consortium, där den tyska entreprenören Bilfinger i huvudsak anlitat polsk, slovakisk och tysk arbetskraft för arbetet med betongtunnlarna, medan Peab utför markarbetena.
Trafikverket har ibland varit tvungna att tjata på entreprenörerna så att de lever upp till de stränga svenska arbetsmiljökraven.
– Det har varit en del kulturkrockar på grund av att de inte har samma säkerhetstänk som i Sverige. Entreprenören arbetar därför en del med utbildning av dem.
Trafikverket har sitt projektkontor för samordning av arbetena vid Norrtull på närliggande Norra Stationsgatan, så att de hela tiden kan hålla ett vakande öga över entreprenörerna så att de inte bryter mot några regler.
Betongtunnlarna i Norrtull ligger under grundvattennivån. Kraven på tunnlarnas täthet är därför mycket höga. Under byggtiden används ett system av pumpar länsvatten till infiltration ner till grundvattenlagren igen.
– Vi samlar upp vattnet i containrar och pumpar tillbaka det i grundvattenlagren. Eftersom vi gjutit en tät botten kommer grundvattnet inte upp igen. På så sätt sänker vi inte grundvattennivåerna, säger Jan-Erik Andersson.
Fakta
Norra länken är ett av Sveriges största vägbyggnadsprojekt. En del av länken, ca 1 km, togs i trafik redan 1991. Den sträcka som nu byggs, ca 4 km, går huvudsakligen i tunnlar. Norra länken beräknas öppna för trafik 2015. Norra länken sträcker sig mellan Norrtull och Värtan och har en anslutning till Roslagsvägen vid universitetet. Tillsammans med Södra länken och Essingeleden kommer den att bilda ett centralt beläget och sammanhängande trafikledssystem. Eftersom länken huvudsakligen går i tunnlar påverkas stadsbilden inte nämnvärt. Norra länken är en trafikled av riksintresse genom sin koppling till Värtahamnen och Frihamnen, landets viktigaste hamnar för gods- och persontrafik till Baltikum, Finland och Ryssland. Norra länken är en viktig pusselbit för att lösa regionens trafikproblem. Den nya trafikleden skapar samtidigt nya möjligheter för Stockholmsregionen, bland annat planerar staden nya bostäder och arbetsplatser i Värtaområdet. På lång sikt kan Norra Länken även ses som ett etappmål i visionen om en ringled runt Stockholm. Med Södra Länken och Essingeleden saknas nämligen bara en ostlig länk när Norra Länken är färdigbyggd.
Norra länken är uppdelad i fem områden:
Norrtullområdet: I väster ansluter Norra länken till den del som öppnades för trafik 1991, i norr ansluter Norra länken till Uppsalavägen och i öster med tunneln under Bellevueparken. Här byggs en 200 meter lång järnvägsbro för Värtabanan.
Bellevueområdet: Bellevue binder samman Norra länkens tunnlar med Norrtull i väster och Roslagstull i öster. Norrtullområdet: I väster ansluter Norra länken till den del som öppnades för trafik 1991, i norr ansluter Norra länken till Uppsalavägen och i öster med tunneln under Bellevueparken.
Bellevueområdet: Delprojekt Bellevue binder samman Norra länkens tunnlar med Norrtull i väster och Roslagstull i öster. En tidigare planerad och omstridd bergtunnel har ändrats till en konventionell betongtunnel som byggs genom Bellevueparken.
Roslagstullsområdet: Här ingår de tunnlar som sträcker sig mellan Bellevueberget, Frescati och Värtan.
Frescatiområdet: Här byggs en underjordisk trafikplats i olika nivåer som ansluter till Roslagsvägen vid Stockholms Universitet.
Värtanområdet: I öster mynnar Norra länkens tunnlar strax nordost om Ryttarstadion och länken går därefter cirka 700 meter ovan jord fram till Lidingövägen, där en ny trafikplats byggs.