Mer trafik trots trängselskatt

Foto: Trafikverket

Trafiken ökar i både Göteborg och Stockholm, trots trängselskatten. Frågan är om avgiftens effekter håller på att släppa.

Länge minskade trafiken, men nu ser det ut att ha vänt. I Göteborg, där trängselskatten infördes i januari 2013, har trafiken ökat med två procent under första halvåret i år. I Stockholm är ökningen hela fyra procent under första halvåret.

-Vi ser en trafikökning, men riktigt varför vet vi inte, säger Birger Höök, projektledare för trängselskatt i Stockholm.

Det kan finnas flera tänkbara orsaker, berättar han. Bränslepriserna är låga, och det kan göra att fler tycker att det är ekonomiskt att ta bilen in till centrum, trots skatten. Både Stockholm och Göteborg växer och fler invånare leder till mer trafik.

-Dessutom har många fått bättre ekonomi på senare tid och det kan också göra att resandet ökar.

Stark styreffekt

Men att trängselskatten skulle "tappa stinget" som styrinstrument, tror han inte på.

-Den har en stark styrande effekt. I Stockholm har den ju funnits i nästan tio år, och trafiken nu är 18-20 procent lägre än när den infördes.

I Göteborg har avgifterna också minskat trafiken, om än inte lika mycket som i Stockholm. Jämfört med innan är minskningen 6-7 procent.

-Göteborg ser lite annorlunda ut, med en mer spridd innerstad och en älv som delar av stadskärnan. I Stockholm är kollektivtrafiken väldigt fokuserad in mot city, och det är också väldigt tydligt vad som är innerstad. I Göteborg är det inte riktigt så.

Skattehöjning i Stockholm

Fast beloppen har legat still länge i Stockholm. Frågan är om det ses som småpengar.

-Folk tycker inte det. Nu höjs skatten i Stockholm också.

Stockholm höjs den från och med årsskiftet - samtidigt införs skatten på den kraftigt trafikerade Essingeleden. Med förändringen beräknas trafiken minska med tio procent i morgonrusningen.

Samtidigt innebär det att alla som kör via Stockholm på E4 får betala skatt från den 1 januari.

Birger Höök ser skatten som ett lyckat instrument.

-Det har blivit en bättre trafiksituation. Och de medel som blir över går till infrastruktursatsningar, säger han.

(TT)