Pendlingsbara Sverige lika stort som Danmark

Foto: Christer Wiik

Den som vill arbetspendla in till någon av de 31 större städerna i Sverige kan bosätta sig på en yta som motsvarar nästan hela Danmark. Stockholm är Sveriges mest pendlingsbara stad, följt av Linköping och Uppsala. Det framgår av Samtrafikens rapport Pendlingsbara Sverige 2015, som granskar pendlingsmöjligheterna med kollektivtrafiken.

För andra året kartlägger Samtrafiken hur pendlingsbara svenska städer är. Rapporten granskar pendlingsmöjligheterna i morgontrafiken in till de 31 svenska största kommunerna som många även arbetspendlar till.

Totalt kan man pendla med kollektivtrafiken från 39 020 kvadratkilometer in till de här 31 städerna med maximalt en timmes resväg. Och i genomsnitt finns det 757 hållplatser runt varje ort där man kan ta kollektivtrafiken till staden på max en timme.

– Att kunna bo på en plats och samtidigt ha möjligheten att resa kollektivt till arbetet är avgörande för Sveriges utveckling, säger Gerhard Wennerström, vd på Samtrafiken. Vår granskning visar att vi har mycket kollektivtrafik i Sverige för den som vill lämna bilen hemma och ta tåget eller bussen istället.

Rapporten rankar städernas pendlingsbarhet efter tre olika variabler; hur lång är den längsta sträckan man kan resa kollektivt på en timme in till staden i morgonrusningen, hur stort är området runt staden man kan bo på och ha en timme in till stadskärnan och hur många hållplatser man kan man resa ifrån.

Stockholm har flest hållplatser inom en timmes pendlingsavstånd, medan Uppsala har den största pendlingsbara ytan runt staden. Längst sträcka man kan pendla på under en timme är 12,6 mil från Nässjö till Linköping respektive från Norrköping till Södertälje.

– Till 11 av de 31 kommunerna kan man pendla som längst över 10 mil på en timme, säger Gerhard Wennerström. Det finns goda möjligheter för den som vill bosätta sig på landet och pendla in till staden på många platser runt om i Sverige.

När rankingen bryts ner på Sveriges landsdelar ser man att Gävle är den mest pendlingsbara staden i Norrland, Linköping i Götaland och Stockholm i Svealand. Topplistan över de medelstora städerna med mellan 50 000 och 100 000 invånare toppas av Södertälje följt av Halmstad.

Generellt finns ett samband mellan hur stora kommunerna är sett till antalet invånare och var de hamnar i listan. De största är i topp medan de mindre återfinns längre ner, speciellt de som inte ligger i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö. Det finns dock undantag. Varberg med enbart 60 000 invånare hamnar på plats 12 medan Helsingborg med mer än dubbelt så många invånare hamnar först på plats 22.

 

Ranking av 31 svenska städers pendlingsbarhet

1. Stockholm 2. Linköping 3. Uppsala 4. Göteborg 5. Lund 6. Södertälje 7. Norrköping 8. Västerås 9. Malmö 10. Halmstad 11. Örebro 12. Varberg 13. Eskilstuna 14. Växjö 15. Trollhättan 16. Kalmar 17. Gävle 18. Borås 19. Karlstad 19. Norrtälje 21. Umeå 22. Helsingborg 22. Jönköping 24. Sundsvall 25. Kristianstad 26. Falun 27. Östersund 28. Karlskrona 29. Visby 30. Skellefteå 31. Luleå