Nu har spaden åkt i marken för att genomföra en ytterligare förlängning av Tvärbanan i Stockholm. Det handlar om att koppla ihop nämnda bana från Hammarby Sjöstad till Sickla station i Nacka, där det ges goda bytesmöjligheter till Saltsjöbanan och så småningom även till tunnelbanan.
Det var i fjol, augusti 2014, som Tvärbanan fick sin senaste sträckning, då den nådde Solna station, strax norr om huvudstaden. Här fick Tvärbanan en anslutning till pendeltågsnätet och om några år kommer även tunnelbanan hit, via den nya gula linjen som kommer att byggas från Odenplan via Hagastaden.
Kopplar samman spårstråk på tvären
Just att koppla samman Stockholms radiella spårstruktur utanför innerstaden är ett viktigt syfte med Tvärbanan och det är också vad som kommer att göras härnäst, när banan nu ska förlängas knappt 700 meter i östlig riktning – från dagens slutstation, Sickla Udde i Hammarby sjöstad till Sickla station i Nacka kommun.
Ger smidiga byten till Saltsjöbanan
I och med förlängningen får Tvärbanan en koppling till Saltsjöbanan, som sin tur trafikförsörjer södra Nacka, stadsdelarna Saltsjö Boo, Fisksätra och Saltsjöbaden.
- Den nya kopplingen kommer även att underlätta för Nacka- Värmdöborna när Henriksdal blir slutstation för Saltsjöbanan i samband med ombyggnaden av Slussen. Då kan man ta sig till city från Sickla via Gullmarsplan istället och slipper trängslen vid Slussen under byggtiden, säger Karin Bångman, kommunikatör på SL, program Slussen.
Förlängningsprojektet påbörjades i början av april 2015, med bland annat ledningsomläggningar samt mark- och grundläggningsarbeten.
- Stora delar av området ligger på en sjöbotten, vilket gör att det krävs en del pålningsarbeten för att skapa stabilitet längs spårvägsstråket, säger Karin Bångman.
I projektet ingår också att bygga om dagens Sickla station, med nya plattformar, för såväl Tvärbanan som Saltsjöbanan, vars stationer kommer att ligga parallellt gentemot varandra.
Kostnaden för förlängningen är cirka 417 miljoner kronor. I kostnaden ingår spåranläggningar, markförstärkning, flytt av ledningar, ombyggnad av berörda gator, byggherrekostnader och ersättningstrafik under byggtiden.
Enligt Karin Bångman, så ska Tvärbanans Sicklagren öppna för trafik under andra halvan av 2017.
Kistagrenen
Kistagrenen är en ytterligare förlängning av Tvärbanan i nordvästlig riktning - från Alvik i Stockholm till Helenelund i Sollentuna via bland annat Bromma flygplats, det nya bostadsområdet Stora Ursvik i Sundbyberg samt genom det arbetsplatstäta området Kista. Utbyggnaden omfattar ca 8 kilometer dubbelspår, varav ca 2,2 kilometer går på bro. Huvuddelen av banan, cirka 5,8 kilometer, går på egen banvall eller på bro. Nio hållplatser planeras i detta skede för sträckan.
Tvärbanan är här en förutsättning för några av de stadsdelar som nu tar form i dess korridor, bland annat nämnda Stora Ursvik samt Annedal vid Solvallaområdet, där Tvärbanan också kommer att passera.
Just kopplingen mellan Kista och Helenelund via Kistagången, förbi Kistamässan, kräver en passage under E4:an.
- Tvärbanan kommer att löpa i en egen tunnel under E4:an, säger Gabriella Burel, projektledare på SL för Tvärbanans Kistagren.
Trots att Tvärbanan bara löper i en geografiskt mycket liten del av Sollentuna kommunen, är Tvärbanan mycket viktig för såväl kommunen som hela norra Storstockholm, då norrortskommunerna samt Arlanda och Uppsalapendlarna får bra mycket bättre resmöjligheter till både Kista och Bromma flygplats.
Övriga kommuner som är involverade i Tvärbanans Kistagren är Sundbyberg och Stockholm.
SL siktar på en byggstart av Kistagrenen under 2016-2017 med invigning år 2021. Men fortfarande finns en del beslut att fatta.
. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting, SLL, väntas fatta beslut om projektet under maj-juni och i sommar väntas även SLL ta beslut om finansieringsfrågan, säger Gabriella Burel.