Den elva dagar långa strejken bland flygbolagets Norwegians piloter är slut. Konflikten, som påverkat över 150 000 passagerare, har inneburit att nästan alla bolagets inrikesflygningar i Skandinavien ställts in.
Enligt Norwegians vd Bjørn Kjos återupptas trafiken så smått redan på onsdagsmorgonen. På eftermiddagen räknar det norska bolaget med att flyga enligt tidtabell.
Strejkens knäckfråga var piloternas krav på kollektivavtal med moderbolaget, Norwegian Air Shuttle. Och enligt pilotfackets ledare Halvor Vatnar har hans medlemmar uppnått en "nödvändig bindning" till moderbolaget. Samtidigt har piloterna gått med på ändrade pensions- och försäkringsvillkor.
Bjørn Kjos framhåller dock att inget löfte getts till piloterna om löneavtal direkt med moderbolaget.
-Där fann vi i stället andra lösningar som fungerar för alla. Vi har också gett piloterna anställningstrygghet i tre år, sade han på en presskonferens.
Båda parter verkar ha fått igenom delar av sina krav, konstaterar flygexperten Anders Lidman efter en första titt på delar av avtalet.
-Den stora frågan för ägaren har varit att piloterna krävt få att bestämma hur de ska flyga och vart de ska flyga. Det är där skon klämt för arbetsgivarna, säger han.
-På den punkten måste arbetsgivarna få bestämma, annars har man förlorat makten över bolaget, fortsätter Lidman.
Att piloterna fått igenom sitt krav på att tillhöra moderbolaget är en seger för dem, konstaterar han.
-Men moderbolagsfrågan är inte så stor, om man inte har som plan att lägga ned skandinaviska dotterbolag, anser jag, säger han.
Strejken inleddes den 28 februari då 70 piloter stannade hemma. Sedan utökades konflikten den 4 mars till att omfatta 650 piloter. I söndags genomförde också ett finländskt fack en 14 timmar lång sympatistrejk som påverkade Norwegians flyg till och från Helsingfors.
(TT)