Volvo Cars väljer bort att sponsra motorsport och golf. Bolaget ratar också de flesta bilmässor.
I stället satsar man på egna evenemang och internetförsäljning.
Volvo må vara Sveriges största bilmärke, men globalt sett är det ett mycket litet märke med 1-2 procent av marknaden. Nu gör Volvo om sin marknadsföringsstrategi för att sticka ut.
-I bilindustrin gör alla likadant. Vi säger inte att andra är dumma, men vi vill göra på ett annorlunda sätt, säger marknadschefen Alain Visser.
Globalt avvecklas all sponsring förutom världsomseglingen Volvo Ocean Race. Motorsport anses inte passa in i varumärket.
-Vi är alla bilfantaster, men just motorsport stämmer inte med vår image med mindre motorer och säkerhet, säger Alain Visser.
Där Volvo har fabriker, som i Göteborg och belgiska Gent, kommer dock lokala sponsoravtal både vad gäller kultur och sport att finnas kvar.
På försäljningssidan satsar Volvo på att sälja på nätet, men i nära samarbete med återförsäljare. Andra märken som har testat internetförsäljning, bland andra BMW och Mercedes-Benz, har konstaterat att det inte har lockat stora mänger kunder.
Volvo väljer också att dra sig ur samtliga bilsalonger utom tre - Genève, Detroit och Shanghai/Peking. I stället blir det ett eget årligt evenemang.
(TT)