Riksdagsbeslut om klampning

Foto: Polisen
Foto: Polisen

Nyligen kom ett riksdagsbeslut om sanktionsavgift för överträdelse av cabotage-bestämmelserna. I och med detta kommer polis och tull få möjlighet att klampa fordon för hindrande av fortsatt färd om fordon i yrkestrafik skulle bryta mot lagen, till exempel bryter mot kör- och vilotidsreglerna.

Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag, är nöjd över beslutet.

- Vi är så klart mycket nöjda att det nu finns riktiga verktyg att stoppa de som bryter mot lagar, säger Rickard Gegö.

I många år har bland annat Sveriges Åkeriföretag drivit frågan om klampning. Idag har riksdagen tagit beslut om att införa sanktionsavgifter och tillåta klampning för att hindra fortsatt färd. Debatten som föregick visade att Trafikutskottet på flera punkter egentligen ville gå längre, men bestämde sig för att ställa sig bakom liggande förslag, för att kunna införa lagändringarna så snart som möjligt.

  - Nu är det upp till bevis, och nu är det bråttom att regelverket införs, resurser fördelas samt att rättsväsendet utbildas. Inga fler ärenden ska hamna i papperskorgen. Inte minst med tanke på de senaste dagarnas protestaktioner, säger Gegö.

 - Det är angeläget att lagförslagen verkställs. Polisen får med sin nya organisation anställa personer med specialkompetens, och vi ser fram emot att de anställer fler trafikpoliser, menar Rickard Gegö.

 - Debatten i riksdagen visar ett enigt Trafikutskott som demonstrerar god insikt i branschens frågor. Både Sveriges Åkeriföretag och Trafikutskottet vill titta vidare på ytterligare skärpningar, med exempelvis höjning av sanktionsavgifter. Så helt framme är vi inte, säger Gegö.

 - Att flera medlemmar i Trafikutskottet nämnde Fair Transport som en väg framåt kändes fantastiskt roligt. Åkerinäringen har visat att den kan, och det har politikerna sett, avslutar Rickard Gegö.

Källa: Sveriges Åkeriföretag