Kollektivtrafikkonceptet Bus Rapid Transport, BRT, väcker ett allt större intresse världen över. Med täta avgångar i snabba, välbefolkade trafikstråk, fyller BRT-bussarna samma funktion som den investeringstunga spårtrafiken. ”Kör buss, tänk spårvagn” är således en framgångsrik formel för de städer och regioner som snabbt vill öka sitt kollektivtrafikresande. Nu har Malmös egna BRT-koncept, MalmöExpressen varit i drift sedan i somras och bussen har blivit mycket populär bland Malmöborna.
BRT är ett gemensamt begrepp för högeffektiva bussbaserade transportsystem för städer. Det omfattar till exempel separata körfält för bussarna, hög turtäthet, effektiva biljettsystem, bussar som kan ta många passagerare samt busshållplatser med hög passagerarkapacitet. Det ska även gå snabbt och lätt att stiga av- och på bussarna. BRT-systemet utgör därför på sätt och vis ett fullfjädrat transportsystem i sin egen nisch. Detta kollektivtrafikkoncept var långt före sin tid eftersom det var dimensionerat för hög kapacitet till låga investeringskostnader.
Från Västra hamnen till Rosengård
MalmöExpressen, linje 5, är Malmös BRT-system som löper mellan Stenkällan, öster om stadsdelen Rosengård via Centralen till Västra hamnen i norr. Det innebär ett snabbt sätt att resa som bygger på att resenären kan stiga på och av i alla fyra dörrarna, själv håller fram sitt resekort (Jojo-kort) mot kortläsaren för att registrera resan eller köpa biljett (kortläsare finns vid alla dörrarna), att bussen kör i eget körfält på långa sträckor samt har signalprioritet för att komma fram både snabbare och med färre inbromsningar och fartökningar.
5-minuters trafik
- Idag kör MalmöExpressen med 5-minuters trafik större delen av dygnet, även på helger och vi har 13 omloppssatta fordon, säger Björn Wedeby, affärsutvecklare på Skånetrafiken, som berättar bakgrunden till att Skånetrafiken införskaffade de nya bussarna och byggde upp dess tillhörande system.
Smart, smidigt och urbant
- Vårt operativa mål har varit att vi skulle skaffa långa, attraktiva och miljöanpassade fordon, därtill skulle vi skapa en mycket god framkomlighet och tillgänglighet. Dessutom ville vi skapa en god medvetenhet bland resenärerna om det nya busskonceptet. Man kan sammanfatta idén med tre ord: smart, smidigt och urbant. Utifrån den affärsidén så måste jag säga att vi har lyckats väldigt bra, avslutar Björn Wedeby.