Han drar en lans för kollektivtrafiken

Enrique Peñalosa talade på Persontrafik 2014. Foto: Christer Wiik

Den tidigare borgmästaren i Colombias huvudstad Bogotà, Enrique Peñalosa, var en av huvudtalarna under Persontrafik 2014. Peñalosa har blivit något av en kollektivtrafikguru som föreläser över hela världen. En röd tråd i Peñalosas tal handlade om rätten till det offentliga rummet för de icke bilburna - kollektivtrafikresenärerna, cyklisterna och de gående. Att dessa måste få minst lika stort utrymme i städernas stråk och passager som privatbilisterna.

 

Enrique Peñalosa har gjort sig ett världsnamn som en kollektivtrafikens riddare. Det efter att ha bidragit till att förvandla Bogotá från en stad i fattigdom med hög kriminalitet till en internationell förebild.

Under Peñalosas ledning har staden byggt cykelvägar, trottoarer och parker samt den så kallade TransMilenio, ett system för snabbussar inspirerat av den brasilianska staden Curitiba. Snabbussystemet, även kallat BRT-system, Bus Rapid Transport, är ett koncept som därefter har spritt sig över hela världen, inte minst i just Sydamerika.

 

Bogotá är en stad där den privata bilismen har fått ge vika för satsningar på cykling och kollektivtrafik. Att bussarna får ta plats i kollektivtrafiken är däremot ingen självklarhet i många städer, menar Peñalosa. Han hävdar till och med att i vissa städer är de förbjudna att köra på vissa vägar, då de anses ta för mycket plats. Men för att få bukt med trafikstockningar och föroreningar- för att helt enkelt skapa en bättre stadsmiljö ur alla aspekter, måste man, enligt Peñalosa, prioritera om det offentliga rummet. Bygga bredare trottoarer, egna cykelstråk och framförallt ge kollektivtrafiken egna snabba stråk, där de inte behöver trängas med privatbilismen.

- En buss med 100 passagerare ha rätt till ett hundra gånger så stort utrymme på gator och vägar som en bil med en passagerare, underströk han drastiskt och hävdade samtidigt att ett viktigt medel för att minska biltrafiken i innerstäderna är att införa hårdare parkeringsrestriktioner. Han menar att det är ingen mänsklig rättighet att kunna parkera var som helst.