GE tillverkar 100 Evolutionslok för Kazakstan

GE Transports vd Russell Stokes vill stödja järnvägsföretagens verksamhet, eliminera felaktig manuell hantering, förbättra informationsflödet, öka produktiviteten och minska kostnaderna. Foto: Markku Björkman
GE Transports vd Russell Stokes vill stödja järnvägsföretagens verksamhet, eliminera felaktig manuell hantering, förbättra informationsflödet, öka produktiviteten och minska kostnaderna. Foto: Markku Björkman
Ett av de över100 ”Evolutionslok” som GE bygger för Kazakstan. Foto: General Electric
Ett av de över100 ”Evolutionslok” som GE bygger för Kazakstan. Foto: General Electric

General Electric Transport visar på årets Innotrans att företaget fortsätter att utnyttja kraften i industriella Internet för sina järnvägskunder, samtidigt som GE stärker lokala ekonomier genom partnerskap och med nya investeringar i lokal produktion av lok och annan järnvägsteknik.

På Innotrans 2014, demonstrerade GE kommunikationssystemet RailConnect 360, en rad anpassningsbara överföringslösningar för att lösa de mest akuta problemen på järnvägen.

Nätsystemet RailConnect 360 utnyttjar GE: s domänexpertis och kraften fullt ut i industriellt Internet för att kunna erbjuda uppdragsrelevant information.

Det nya systemet skall, enligt GE Transports vd Russell Stokes hjälpa järnvägsföretagens verksamhet, eliminera felaktig manuell hantering, förbättra informationsflödet, öka produktiviteten och minska kostnaderna.

 

- Vi utvecklar ständigt innovativ teknik för att klara av utmaningar och för att driva branschen framåt. Innovationen RailConnect 360 illustrerar vårt engagemang för att uppnå ett verkligt genombrott när det gäller effektivitet och produktivitet för GE:s kunder och bidra till att lösa branschens mest angelägna frågor, sade CEO Russell Stokes på Innotrans i samband med en presentation av GE: s kommunikationslösning RailConnect 360.

 

Russel Stokes håller med om att det planerade samarbetet med Alstom utgör ett ytterst spännande och emotsett åtagande, men GE transport har, enligt Stokes, också åtagit sig att utveckla en rad lokala lösningar för kunder världen över, däribland i Kazakstan. 

Syftet är att bygga ut kapaciteten i regionen och stödja ekonomisk tillväxt.

Under de senaste 15 åren har GE utarbetat lösningar för Kazakstan och för den omgivande regionen.

- Vi samarbetar sedan flera år med kazakstanska företaget Temir Zholy (KTZ) för att utveckla Kazakstans järnvägsinfrastruktur. GE har redan invigt två produktionsenheter i Kazakstan.

Detta samarbete representerar, enligt CEO Stokes, det senaste kapitlet i företagets långa historia av strategiska partnerskap. GE och KTZ kom tidigare överens om att tillverka över100 av GE:s ”Evolution” lok i huvudstaden Astana för persontrafik. Den första enheterna levererades denna månad och en andra produktionsfas startar under 2015.