Alstoms vd Henri Poupart - Lafarge kommenterade aktuella marknadstrender. Dessutom redogjorde han för företagets prognoser för de kommande åren den på en ytterst välbesökt presskonferens vid Innotrans i Berlin.
Och det rörde sig knappast om att informera om ett par saker på en småstadscen. Innotrans har vuxit till världens största järnvägsmässa med 140 premiärvisningar. Och Alstom tycks ha stora planer.
Henri Poupart - Lafarge hänvisade i början av anförandet till senaste studien från UNIFE, som framställer dagens järnvägsmarknad som stabil med en genomsnittlig årlig tillväxt på 2,8 % mellan 2017 och 2019.
Största tillväxten förväntas i Latinamerika och inom områdena tjänster, stadstransporter och järnvägssystem. Alstom Transports lösningar för branschen idag och den framtida marknadsutvecklingen bygger, enligt företagets chef, särskilt på globalisering, integrerade lösningar och innovation.
Alstoms vd ansåg att konflikten mellan Ryssland och EU kring Ukraina eller sanktionerna inte har medfört några negativa följder för företag.
- Jag vill inte sia om framtiden, men vi hoppas verkligen att läget lugnar ned sig, sade Alstoms vd.
Vid mässan åskådliggör det som Alstom kallar för ”tre dimensioner” Enligt företaget är dessa mycket viktiga för kunderna och där Alstom presenterar en mängd intressanta lösningar och innovativa idéer.
- Det handlar om förbättrad passagerarupplevelse, åtagande för att kunna sänka livscykelkostnaderna och närhet till kunderna, betonade Henri Poupart – Lafarge.
För att illustrera hur förbättrad passagerarupplevelse står i centrum för produktutvecklingen, premiärvisar Alstom företagets nya Citadis X05 vid mässan.
Det är en av Alstoms senaste och elegantaste spårvagnssortiment som redan används i 45 städer i otaliga länder.
Dessa nya generationen spårvagnar går enligt Henri Poupart - Lafarge att kundanpassa ännu mer, och den ger kunderna fler möjligheter och innehåller nya egenskaper som dubbeldörrar i hela fordonet och bredare mittgång.
Citadis X05 innehåller ny teknik, t.ex. permanentmagnetmotorer som sänker energianvändningen med 4 procent. Enklare underhåll och införande av delsystem sänker också livscykelkostnaderna. Citadis X05 blir snabbare och kan köras i cirka 80 km/h vilket ger operatörerna möjlighet att ha längre avstånd mellan hållplatserna i städernas ytterområden.
Två lösningar utan kontaktledning kommer att erbjudas: utöver den beprövade tekniken APS erbjuder Alstom nu helt självförsörjande system ombord.
Citadis X05 ger smidigare val för kunderna än någonsin tidigare, framför allt tack vare det stora utbudet av olika längder (24 till 44 m) och nya utformningsalternativ.
Städerna kan fortfarande utforma sin egen utsida och nos på spårvagnarna efter eget designkänsla. Kunderna kan nu också bestämma sig för mellan olika ut- och invändiga LED-belysningssystem.
En konfigureringsapp för iPad har utvecklats för att ge Alstoms försäljningsteam möjlighet att visa kunderna de olika alternativ som erbjuds, vilket också kom till användning på årets Innotrans.
Kunderna kan nu också konfigurera sin egen spårvagn med hjälp av en app.
I en särskild monterhörna introducerar Alstom sin vision av framtidens tågresor och hur passagerarnas förväntningar kan uppfyllas när det gäller information, atmosfär samt lätthet vid påstigning och byten.
Syftet är att sänka kundens livscykelkostnader, optimera kostnaden för anskaffning och drift av rullande järnvägsmateriel, infrastruktur eller signalsystem.
Henri Poupart - Lafarge berättade att dessa två tänkesätt marknadsförs även vid årets Innotrans. Alstoms innovativa lösning för förutsägbart underhåll HealthHub gör att kunden kan få kontroll över utrustningens tillstånd genom avancerade redskap för dataanalys, t.ex. en tågscanner.
Den senaste utvecklingen av Alstoms utbud för ERTMS, Atlas 400 och 500, är de första skalbara ERTMS-lösningarna som kan anpassas efter trafikbehov och kontrollnätverk som hanterar mellan 6 och 600 tåg om dagen.
Alstom strävar efter att utveckla närheten till kunderna genom lokal närvaro och lokala samarbeten.
- Vi finns i över 60 länder och vi understödjer lokal verksamhet i allt större urstäckning. Vi fullbordade nyligen kanske vårt största kontrakt någonsin med Prasa i Sydafrika, åtog sig att producera minst 65 % av tågkomponenterna lokalt. Sydafrikas ekonomi och järnvägsindustri kommer att få avsevärd och långvarig nytta av vår kompetensöverföring, utbildning och industrialisering, berättade Henri Poupart – Lafarge.
Enligt honom kan mässans besökare ta del av kontraktet med Prasa i Alstoms monter.
Henri Poupart-Lafarge, berörde också koncernens senaste strategiska drag, som handlar om General Electrics erbjudande om samarbete.
Enligt Poupart-Lafarge har Alstoms styrelse rekommenderat detta. Meningen är att GE skulle förvärva Alstoms energiverksamhet och sälja 100 % av signalverksamheten till Alstom.
Alstom i sin tur satsar mera på företagets fristående verksamhet Transport och använder en del av vinsten från affären till att stärka Transportsidan.
Alstom Transport, är enligt vd Poupart-Lafarge en stark marknadsledare med stor teknikportfölj och närvaro över hela världen på en dynamisk marknad, är färdigt positionerade för att ta vara på tillväxtmöjligheterna på dagens dynamiska järnvägsmarknad.
På Innotrans meddelade Alstom och kazakstanska KTZ att de är överens om möjligheten att Alstom får en större del av deras gemensamma företag EKZ (ett joint venture mellan Alstom, 25 %, 50 % och Transmashholding KTZ, 25 %) och kan därmed utveckla företagets verksamhet inom underhåll och signaltillverkning i Kazakstan.
Henri Poupart-Lafarge, VD för Alstom och Temir Zholy Askar Mamin, ordförande i Kazakstan (KTZ-Kazakstans nationella järnvägsbolag) undertecknade två avsiktsförklaringar, som markerade början på förhandlingar med kontrakt som grund för ett gemensamt undertecknande under de kommande månaderna.
När Alstom ökar sin andel i detta samriskföretag, blir EKZ en viktig del av företagets globala leveranskedja och kommer att öka export och lokalisering av sina produkter.
Källa: Innotrans & Alstom)