Johanssons Åkeri i Bygdsiljum har kört åt Martinsons i över 30 år och sköter merparten av företagets alla transporter. För att minska miljöpåverkan har de nyligen gått över till att köra sina bilar med ren RME, ett förnybart bränsle som tillverkas av raps och rybs.
– Johanssons Åkeri är en uppskattad samarbetspartner som kan våra verksamhetsflöden utan och innan. Att de slår ett extra slag för miljön och börjar köra med RME känns otroligt bra eftersom hållbarhet i alla led, från avverkningsplats till byggplats, är en viktig del av Martinsons verksamhet, säger Anders Ringsell, skogschef på Martinsons
Johanssons Åkeri omfattar sex timmerbilar och sju flisbilar och efter klartecken från tillverkaren Scania byggdes motorerna om i tolv bilar. Sedan första maj kör de med ren RME i tankarna.
– Vi är positivt överraskade och trodde nog inte att det skulle fungera så problemfritt på en gång. Att kunna medverka till en bättre miljö på det här sättet känns otroligt bra. Det är ju egentligen ren rapsolja i tanken så koldioxidutsläppen blir minimala, säger Ove Johansson, ägare till Johanssons Åkeri.
För Martinsons innebär åkeriets användande av RME att man stärker sin miljöprofil ytterligare. Sedan tidigare använder man sig av CTI, Central tyre inflation, där fordonets förare kan kontrollera bilens däcktryck under färd, något som ökar framkomligheten och sparar på vägarna. Dessutom har Martinsons infört systemet Timbertime i koncernen, något som gör att åkarna kan planera sina rutter smartare, då de tydligare tidigt i ruttplaneringen kan överblicka lossningskapaciteten och eventuella köer på sågverken.
– Att Johanssons Åkeri väljer ett miljövänligt bränsle ger oss ytterligare en pusselbit när det gäller att jobba smart för miljön, säger Anders Ringsell.
RME kan användas rent eller blandat med vanlig diesel. Mellan maj och september körs bilarna på ren RME, men då temperaturen kryper ner under minusstrecket måste vanlig diesel blandas i för att undvika att bränslet stelnar.