Helsingfors satsar på fler gågator

Alexandergatan i Helsingfors. Kanske snart en gågata? Foto: Markku Björkman
Alexandergatan i Helsingfors. Kanske snart en gågata? Foto: Markku Björkman

Varje dag kör 32 000 till 35 000 fordon i Helsingfors stadskärna mellan Operan och Finlandiahuset, trots att finns bara en fil i vardera riktningen. Mellan Glaspalatset och Skillnaden i centrum kör 19 000 fordon dagligen och där finns två filer och vardera hållet, enligt stadsplaneringskontorets senaste utredning.

– Det finns inte rum för fler bilar, men de som behöver bil ska också få använda den i framtiden. Så här ser chefen för stadsplaneringskontoret i Helsingfors, Mikko Aho, på bilismen i centrum av Helsingfors i framtiden. Staden ska nu utreda hur fler gågator i centrum kan utvecklas.

Aho påpekar att i och med de nya bostadsområdena på Busholmen, i Fiskehamnen och Kronbergsstranden ökar invånarmängden med 80 000 och arbetsplatserna med 8 000.

– Biltrafiken blir kvar, men det finns inte rum för fler bilar. De som behöver bilen i jobbet eller av annan orsak ska använda bil också i framtiden. Vi förutsätter inte att bilisterna försvinner, säger Aho.

Gågatuförsöket skulle kosta flera hundratusen euro. Stadsplaneringskontoret anser inte att Mannerheimvägen från Posthuset till Svenska teatern ska göras om till gågata, som det föreslås i en fullmäktigemotion. Motionen, som har stöd av majoriteten i Helsingfors stadsfullmäktige, presenterades i februari av Hannu Oskala (Gröna).

Stadens utredning av motionen visar att kostnaden för ett försök med gågata längs med Mannerheimvägen skulle röra sig kring några hundratusen euro. Men staden har inte gjort en exakt kostnadsberäkning. Kostnaderna uppstår av nya gatstenar, trafikmärken och informationsskyltar.