Järnvägssträckan mellan Arna och Bergen är för närvarande Europas mest högtrafikerade enkelspårsträcka med drygt 120 person- och godståg per dygn. Sträckan har nått sitt kapacitetstak och utgör en flaskhals på den vältrafikerade Bergensbanan, vilket föranleder en storsatsning från Jernbaneverket. Med bygget av nya Ulrikentunneln åtgärdas en flaskhals i tågtrafiken till och från Bergen.
Sträckan byggs ut med dubbelspår som mer än fördubblar kapaciteten och ökar hastighetsbegränsningen på sträckan. Satsningen är indelad i två delprojekt; utbyggnaden av dubbelspår mellan Arna och Fløen, som bland annat omfattar en 7800 meter ny tunnel genom Ulriken. Det andra delprojektet omfattar 1,3 kilometer nya spår från Fløen till Ulrikentunnelns västra tunnelmynning i anslutning till Bergens station. Hela sträckan förses dessutom med ett nytt signalsystem.
När den nya Ulrikentunneln står klar kommer den att trafikeras parallellt med den gamla tunneln, som byggdes 1964. Tunneln bidrar till att öka kapaciteten för såväl gods som persontrafik. Ytterligare en målsättning är att knyta området öster om Bergen närmare staden samt att reducera restiden något på sträckan Bergen-Voss.
Moderniserar gamla Ulrikentunneln från 1964
Som en del av projektet rustas den gamla Ulrikentunneln från 1964 upp för att förberedas för framtida krav. Den gamla Ulrikentunneln ska bland annat brandsäkras och förses med nya ytskikt som ska skydda tunneln från fukt. Tvärpassagerna mellan de båda tunnlarna ska också säkras. Jernbaneverket har bestämt sig för att genomföra de två delprojekten i samma satsning, vilket medför en del värdefulla synergieffekter, inte minst ur kostnadssynpunkt.
Första spadtaget till den nya Ulrikentunneln tas sommaren 2014. Tunneln planeras stå klar lagom till sommaren 2018. Först när den nya tunneln står klar inleds uppgraderingen av den befintliga tunneln från 1964. Målsättningen dubbelspåret mellan Arna och Bergen ska stå klart år 2020. Projektets totala budget uppgår till 3,42 miljarder norska kronor.
Låter entreprenörerna avgöra valet av tunnelborrmetod
I slutet av oktober 2013 bjöd Jernbaneverket in entreprenörer som visat intresse för att lägga anbud på tunnelentreprenaden. Intresset var stort bland såväl norska som utländska entreprenörer för tunnelprojektet, som har ett kontraktsvärde på sammanlagt en dryg miljard norska kronor. Jernbaneverket välkomnar anbud som grundar sig på såväl traditionell sprängning som tunnelborrning och låter entreprenörerna avgöra vilken metod som är lämpligast att använda. Ulrikentunneln är det första Norska tunnelprojektet som välkomnar såväl traditionell sprängning som tunnelborrning.
- Under 2013 har vi främst ägnat oss åt projektplanering, upphandlingar och förberedande entreprenader. Vi har bland annat rivit ett K-märkt hus från 1820 som kommer att byggas upp när tunneln har färdigställts. Ytterligare ett par fastigheter ska rivas, några av dem ska återuppbyggas. En stor utmaning i projektet är det faktum att tunneln byggs i anslutning till en befintlig tunnel som trafikeras under hela byggtiden. Tunneln byggs dessutom i ett urbant och tättbebyggt område, vilket gör att vi planerar åtgärder som ska minimera störningarna, säger Hans Egil Larsen, projektledare för Ulrikentunneln på Jernbaneverket.