Sveriges första bro i fiberkomposit

Svenska broar har traditionellt byggts i material som stål och betong. Nu är arbetet med att konstruera Sveriges första bro i fiberkomposit i full gång i Göteborg.

Den cirka 45 meter långa och drygt 3 meter höga bron, som får namnet Kaponjärbron, ska gå över Rosenlundskanalen mellan Feskekörka och Kaponjärsgatan i Göteborg. Det huvudsakliga byggmaterialet är fiberkomposit, vilket gör bron till den första i sitt slag i Sverige.

Fiberkomposit är ett konstruktionsmaterial där en av beståndsdelarna består av fiber av exempelvis glas eller kol. Materialet är känt för att vara starkt och beständigt, något som också gör det till ett bra materialval ur miljösynpunkt då det är i det närmaste helt underhållsfritt och har en lång livscykel. 

– Det här är en milstolpe i svensk brokonstruktion. Att konstruera broar i FRP är väldigt tacksamt ur flera aspekter. Dels innebär det ett litet arbete i att grundlägga konstruktionen eftersom det väger betydligt mindre än traditionella byggmaterial. Det gör att byggprocessen går fort, säger Christer Carlsson, Rambölls uppdragsledare för konstruktionsarbetet.

Kaponjärbron är den första i en serie broar som kommer att följa ett gemensamt designkoncept och utgöra en särpräglad arkitekturupplevelse av gång- och cykelbroarna över vallgraven runt Göteborgs centrum.

Arkitekten bakom bron är Stephen James, som arbetar som broarkitekt på Rambölls kontor i London. Han har en lång erfarenhet av att formge broar i nytänkande design i harmoni med den omgivande miljön. Hans verk finns att se både i hemlandet och runt om på ett flertal platser i Europa.

Stephen James kommer tillsammans med representanter från bland annat Göteborgs kommun och Göteborgs stadsarkitekt och stadsplanerare att ingå i den jury som ska fatta beslut om de kommande gångbroarna, för att säkerställa ett gemensamt designuttryck som ska bli ett nytt kännetecken för staden.