Eldprov för Sveriges längsta biltunnel

I ett virtual reality-lab på Lunds Tekniska Högskola tar brandforskare reda på hur man får testdeltagarna att hitta utrymningsvägarna. Bild: LTH  reda på hur man får testdeltagarna att hitta utrymningsvä
I ett virtual reality-lab på Lunds Tekniska Högskola tar brandforskare reda på hur man får testdeltagarna att hitta utrymningsvägarna. Bild: LTH reda på hur man får testdeltagarna att hitta utrymningsvä
Brandtesterna genomfördes i den nedlagda Runehamartunneln i norska Åndalsnes. Foto: Trafikverket
Brandtesterna genomfördes i den nedlagda Runehamartunneln i norska Åndalsnes. Foto: Trafikverket

När den planerade motorvägsleden Förbifart Stockholm står klar i mitten av 2020-talet, blir den med sina 18 km en av världens längsta biltunnlar i stadsnära miljö. Nyligen fick några av Sveriges experter inom tunnelsäkerhet i uppgift att ta reda på hur utrymningsvägarna bäst bör utformas så att bilisterna snabbt hittar ut vid exempelvis en brandolycka.

I höstas testades det unika brandbekämpningssystem som kommer att finnas i tunnlarna i Förbifart Stockholm. Testerna, som genomfördes i den nedlagda Runehamartunneln i norska Åndalsnes, gick över förväntan.

Testerna genomfördes av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som nu kommer att skriva en vetenskaplig rapport och tillsammans med Trafikverket sprida resultaten inom EU. Testerna har delfinansierats med hjälp av pengar från EU:s program för transeuropeiska transportnät, TEN-T, som har till uppgift att förbättra transportinfrastrukturen i hela EU.

Brand på 50 MW kan bekämpas

- Vi vet nu att en brand på hela 50 MW framgångsrikt kan bekämpas med det nya systemet, säger Ulf Lundström, tunnelsäkerhetssamordnare för Trafikverkets vägtunnlar.

50 MW motsvarar en brand på cirka 20 övertända bilar som brandbekämpningssystemet alltså klarade av att släcka. När man har gjort liknande tester med andra system som vattendimma och traditionella sprinklers, har systemen endast klarat av att begränsa och dämpa brandeffekten, men inte att släcka.

Brandbekämpningssystemet, som är utvecklat av Trafikverket och Brandskyddslaget i samarbete med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, är ett förenklat sprinklersystem speciellt framtaget för vägtunnlar med tät trafik. Det handlar om en enkel och relativt billig lösning där släckvatten sprutas från munstycken i ett rör som monteras längs med taket i tunnlarna.

- Resultaten av testerna kommer att påverka synen runt om i världen på hur framtida brandbekämpningssystem kan dimensioneras. För vår del fick vi bekräftat att det är rimligt att dimensionera brandventilationen för en brand under 50 MW, säger Ulf Lundström.

Skilda behov för olika tunnlar

-  Behoven skiljer sig väldigt mycket från fall till fall. Därför måste vi noggrant testa oss fram till den bästa lösningen för just den här tunneln, säger Enrico Ronchi, forskare i brandteknik vid Lunds Tekniska Högskola som tillsammans med kollegan Daniel Nilsson ska ta fram en lösning för Trafikverkets räkning. 
Vissa förutsättningar är givna: tunneln kommer att bestå av två parallella tunnlar med varsin trefilig väg. Med jämna mellanrum finns utrymningspassager med brandsäkra dörrar som leder till säkerheten i granntunneln.  
Komponenter som forskarna kommer att laborera med är flera, det handlar om allt från lämplig färg och blinkningsfrekvens på varningslampor, utformning av skriftliga budskap till färg och utformning på utrymningsdörrar. 
- En allvarlig tunnelolycka är ofta liktydigt med en brandolycka, inte sällan med att godset på en lastbil antänds. Kraftig rökutveckling är en vanlig konsekvens. Tunnelolyckor av detta slag är relativt ovanliga företeelser.

Vitual Reality-labb

I den bästa av världar skulle forskarna vilja testa som om det vore på riktigt på plats. Men sådana övningar är oerhört dyra. Istället kommer de bland annat att utforma verklighetsnära tester i ett Virtual Reality-labb som finns i ett av grannhusen på LTH.

- Det är ganska ovanligt att tänka in utrymningsmöjligheterna så här tidigt. Vanligtvis kommer den här frågan in alldeles för sent och då kan man bara hjälpligt rätta till det, säger Daniel Nilsson, Universitetslektor, Brandteknik och Riskhantering.
Hösten 2014 kommer forskarna på Brandteknik och riskhantering presentera ett utformningsförslag för Trafikverket.