Rederiet Stena Line och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia inleder nu ett omfattande samarbete på inköps- och logistiksidan. Det handlar om inköp av alla produkter som alkohol, parfym, accessoarer och godis som säljs ombord på Stena Lines fartyg och som preorder på Thomas Cook Airlines Scandinavia flygplan.
- Genom att vi blir en större aktör på marknaden och får samordningsvinster när det gäller inköp, logistik och lagerhållning kommer vi kunna bli ännu mer konkurrenskraftiga i våra produktsortiment, säger Per Ola Jönnerheim, Head of Onboard Services på Stena Line.
Thomas Cook Airlines Scandinavia, som i Norden flyger för resebolagen Ving, Spies och Tjäreborg är det flygbolag som säljer mest per gäst i världen.
- Vi ser mycket positivt på det här lite otraditionella och nyskapande samarbetet mellan luft och vatten. Eftersom vi båda verkar i resebranschen med ungefär samma sortiment och utmaningar kommer det vara positivt för våra inköps- och logistikprocesser och i slutändan gynna våra gäster, säger Inflight Direktør Nicole Bellaiche fra Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Samarbetet kommer att omfatta produktutveckling, administration, transport och logistik, inköp och förhandlingar.