Den kaliforniska gränsstaden San Diego erbjuder inte bara varm sol och glittrande vågor. Här samlas numera även ett dussintals ledande företag inom bioenergi, grönt byggande, hållbar high-tech och telekommunikation. Staden har också ett för amerikanska förhållanden föredömligt och modernt spårvagnsnät med tre linjer och 53 stationer, ett nät som snart byggs ut med en fjärde linje.
Staden San Diego, belägen i Kaliforniens sydvästligaste hörn omedelbart norr om gränsen till Mexiko, har omkring 1,2 miljoner invånare och i storstadsområdet 2,9 miljoner invånare. Med dessa invånarantal räknas den sydkaliforniska metropolen som den näst största staden i Kalifornien och den åttonde största i USA.
Stadens drygt femtio forskningsinstitut, sex högklassiga universitetsfakultet och mer än 40 riskkapitalföretag bidrar till ett ständigt flöde av uppfinningar när det gäller miljövänlig infrastruktur. San Diego State Universitys enorma campusområde är beläget endast några minuter från några av södra Kaliforniens finaste stränder. Inte undra på varför mängder av svenska studenter väljer att förlägga sina studier vid San Diego State University. San Diego State University rankas bland de bästa i USA för study abroad program, och är genom sina 33 000 studenter det största universitetet inom California State University. Enligt amerikanska studier anses också livskvalitén i San Diego vara betydligt högre än i Los Angeles eller i San Francisco.
Urban livsstil
I denna amerikanska storstad behöver en tillfällig besökare ingen hyrbil. Lånecykelsystemet gör San Diego mycket cyklistvänlig med en positiv attityd gentemot cyklister. San Diego har även en lång föredömlig strandpromenad där cykling är tillåtet.
Blue Sky i stadens stadskärna, är med knappt 1 000 lägenheter, San Diegos största byggprojekt för närvarande. Blue Sky beräknas vara färdigt 2017.
Projektets initiativtagare hoppas att projektet, som beräknas kosta minst 300 miljoner dollar, kommer framför allt att tilltala unga singlar som söker en urban livsstil. Projektet förväntas också tillfredsställa efterfrågan från den snabbt spirande befolkningen i stadens centrala delar. Enligt beräkningar kommer antalet invånare i centrum att tredubblas till 90 000 under de närmaste 30 åren.
- Downtown San Diego är en av landets bästa lägenhetsmarknader och kommer att fortsätta att vara det även i framtiden, säger Bruce Gray, arkitekt och fastighetsentreprenör.
Ekonomisk kris har lämnat spår
Det har dock inte alltid varit så. Senaste årens ekonomiska kris lämnade djupa spår i stadens bostadsmarknad. Medianvärdet för bostäderna minskade i San Diego med mer än 200 000 dollar mellan 2005 och 2010, och försäljningen föll med 50 procent.
Enligt Gray kommer lägenhetspriserna för Blue Sky att beslutas senare, men noterade att det aktuella marknadspriset börjar för de minsta lägenheterna på cirka sju dollar per kvadratmeter eller en hyreskostnad på cirka1 000 dollar per månad om de var tillgängliga idag.
Blue Sky kommer att ha två så kallade ”pocket parker” för allmänheten i områdets nordöstra del. Åtskilliga av husen kommer att ha gröna tak med pooler för hyresgästerna. Längs de åtta meter breda trottoarerna längs åttonde avenyn, karakteriseras som en "grön gata "i centrala stadsplanen.
Green Building Program
San Diegos ”Green Building Program”, handlar om att skydda miljön och uppmuntra husägare och byggare till att använda miljövänliga metoder.
- Detta program är i linje med stadens strategiska plan som vi har satt upp som mål för att skydda vår miljö och livskvalitet och främja ansvarsfull utveckling. Grön infrastruktur framkallar också nya affärsmöjligheter när det gäller energieffektivitet eller förnybar energiteknik. San Diegos forskare känner sig idag lika stimulerade som alla de som för 140 år sedan upptäckte guld i bergen utanför San Diego, konstaterade Michelle Lia, styrelsemedlem i organisationen, Energy Upgrade California - CCSE, vid mässan ”Sustainable Brands 13 Solutions Expo”, som arrangerades i staden i början av juni. Enligt henne blir etableringen av nya Cleantech Cluster i San Diego nästa steg, som kommer att främja tillväxtmarknader i staden.
Prisad flygplats
En ny generation av energieffektiva LED – lampor installerades under förra året vid San Diego International Airport. Flygplatsen är det första kommersiella flygplatsen i USA som har installerat och som använder energieffektiva LED – lampor på ett flygfält.
Med de nya lampornas hjälp räknar man med att kunna minska klimatpåverkan i på San Diegos flygplats. Dessutom minskar driftkostnaderna och säkerheten ökar på denna flygplats som anses vara en av USA:s farligaste och besvärligaste att landa på.
Vid landning tvingas piloterna att flyga tätt över en höjd med stadsbebyggelse om vinden blåser från havet, vilket det gör för det mesta. Genom bättre belysning blir landningen säkrare framför allt under kvällar och tidiga morgnar, anser flygledningen i San Diego.
För detta energiprojekt belönades nyligen San Diegos flygplatsmyndighet med en utmärkelse av ingenjörsorganisationen American Society of Civil Engineers (ASCE).
Utbyggnad av spårvagnsnätet
San Diego Metropolitan Transit System eller MTS är San Diego- regionens offentliga kollektivtrafikföretag. Dess verksamhet omfattar städerna San Diego, Chula Vista, Coronado, El Cajon, Imperial Beach, La Mesa, Lemon Grove, National City, Poway & Santee.
San Diego har sedan länge haft ett för amerikanska förhållanden föredömligt och modernt spårvagnsnät med tre linjer och 53 stationer. En av dessa linjer slutar vid gränsstationen söder om San Diego mittemot mexikanska staden Tijuana.
Nyligen beslutade, MTS, att förlänga spårvägsnätets blåa linje med 17,7 kilometer, från stationen Old Town till området University City och University Town Center. Projektet beräknas bli färdigt 2018. Enligt ett nytt långsiktig och ambitiös regionalplan för Södra Kalifornien kommer ytterligare linjer att byggas i San Diego-området fram till 2050.
Miljövänliga bussar
När det gäller busstrafik håller staden på att införa allt fler naturgas- eller hybriddrivna fordon. Senare i år inleds trafiken med Flyer Industries nya XN60, en komprimerad naturgas -driven transitbuss. XN60 är den första CNG ledbussen som har tillverkats av Winnipegföretaget New Flyer.
Med snabbtåg till San Diego
San Diego kommer en dag att förenas med Kaliforniens redan planlagda snabbtågssträcka. Kinesiska företag har visat intresse för byggandet av delstatens snabbtåg.
Kaliforniens guvernör Brown var nyligen i Kina för att förmå asiatiska partner att investera i Kalifornien, i synnerhet för snabbtåget, som ska förbinda Los Angeles, Bay Area, San Diego och Sacramento med varandra.
Under mötet med Kinas vice- handelsminister sade den kinesiska kollegan till Brown att Kina vill ” gärna titta närmare på möjligheten att investera i det nämnda projektet”, rapporterade Los Angeles Times nyligen.
Kalifornien och Kina har redan ett preliminärt avtal om att samarbeta när det gäller höghastighetståg. Första fundamentet för kinesiska investeringar initierades av Kaliforniens förre guvernör Arnold Schwarzenegger, som besökte Kina 2010 för att diskutera projektet.
Nu har Kinas statligt ägda järnvägsföretag, som har byggt 5 000 km av landets höghastighetsspår, uttryckt försiktigt intresse för att hjälpa Kalifornien. Kineserna skulle kunna tänka sig att ta över en del av kostnaderna i utbyte mot en andel av vinsten.