”Norrlands utveckling kräver högre prioritet för Nya Ostkustbanan”

Foto: Mats Schedin
Foto: Mats Schedin

Regionförbund, länsstyrelser, landsting, kommuner och näringsliv i Gävleborgs- och Västernorrlands län samverkar i projektet Nya Ostkustbanan. Aktörerna har yttrat sig över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet för åren 2014-2025.  För aktörerna bakom projektet är det en besvikelse att Ostkustbanan inte prioriterats hårdare.

Vår uppfattning är att angivna åtgärder för stråket Gävle-Härnösand inte på långt när är tillräckliga. Utvecklingen av den nuvarande trafiken innebär att kapacitetsbristerna kommer att vara ännu större när planperioden är slut än när den påbörjas 2014, säger Bo Källstrand, landshövding i Västernorrlans län.

För att komma tillrätta med kapacitetsproblemen och skapa möjligheter för ett långsiktigt hållbart transportsystem är det nödvändigt menar man att alla planerade åtgärder och utredningar avseende Ostkustbanan och anslutande noder i den nya nationella planen inriktas på att leda fram till dubbelspår Gävle- Härnösand.

Aktörerna menar att planeringsarbetet och utbyggnaden av Nya Ostkustbanan måste ske i samordning med byggandet av de mötesstationer och övriga åtgärder i planen som ökar kapaciteten och flexibiliteten i systemet. Följande kapacitetshöjande åtgärder tidigareläggs i förslaget och påbörjas omgående: järnvägsanslutningen till Gävle hamn, Malandstriangeln inklusive elektrifiering av Tunadalsspåret och Bergsåkerstriangeln.

Man vill även att det som ett första steg till Nya Ostkustbanan tillskjuts medel för att fortsätta järnvägsplaneringen för dubbelspår Gävle-Sundsvall till den nivån att Trafikverket kan välja alternativ enligt det nya planeringsförfarandet (tidigare kallat järnvägsutredning) under perioden 2014-2016.

Under planperioden finns inte några pengar avsatta för vare sig utredning eller byggande av dubbelspårsetapper på sträckan Gävle-Härnösand. Dessutom är flera av de objekt, med direkt anknytning till Nya Ostkustbanan, som finns med i nuvarande nationella transportplan 2010-2021 senarelagda, säger Jörgen Berglund kommunstyrelsens ordförande i Sundsvalls kommun.

Aktörerna föreslår att en etappvis dubbelspårsutbyggnad påbörjas snarast möjligt mellan Gävle-Sundsvall för att vara klara inom planperioden 2014-2025. Trafikverkets järnvägsutredning Sundsvall-Härnösand (färdig nov 2013) ger förutsättningar för att järnvägsplaner upprättas etappvis och att utbyggnad kan ske etappvis. Man vill att Nya Ostkustbanan, dubbelspår Gävle-Härnösand är färdigställd 2027.

De kvarstående brister som beskrivs i förslaget på stråket (Stockholm)-Gävle-Sundsvall-Örnsköldsvik-(Haparanda) är mycket otillfredsställande då utvecklingen redan i dag är negativ vad gäller tidtabellhållning, användbarhet och robusthet vid arbetspendling för tågresenärer och robusthet och kapacitet för långväga gods. Några mötesplatser och mindre åtgärdspaket finns med i förslaget men dessa kan omöjligen ersätta ett dubbelspår som är det enda långsiktiga alternativet för att förkorta restiderna och öka kapaciteten utifrån marknadens efterfrågan, säger Sven-Åke Thoresen regionstyrelsens ordförande i Region Gävleborg.