WSP projektleder Estlands första normalspåriga järnväg

Vy över Estlands huvudstad, Tallinn. Foto: Tallinn City Tourist Office & Convention Bureau

Rail Baltic, som är en del i EU-programmet TransEuropeiska Transportnät, TEN-T, ska länka samman Finland, Baltikum, Polen och Tyskland. Konsultbolaget WSP har, tillsammans med estniska partners, fått uppdraget att projektleda den del av järnvägsförbindelsen som ska gå genom Estland. Det blir landets första nya järnväg som byggs på 40 år och den första i Baltikum som är normalspårig.

Estlands nya järnvägssträcka kommer att gå från Tallinn via Pärnu till lettiska gränsen, en sträcka på drygt 200 km. Järnvägen blir den första i Baltikum som byggs enligt europeisk standard med normalbredd 1 435 mm och i enlighet med europeiska normer för interoperabilitet (TSI). Fullt utbyggd kommer järnvägssträckan gå hela vägen från Tallinn till Berlin och trafikeras av snabbtåg i 240 km i timmen.

WSPs uppdrag är, förutom att leda projektet, att bistå med expertstöd och kvalitetssäkring inom olika områden, bland annat viss strategisk miljöanalys, budgetering och järnvägsteknik. WSP arbetar tillsammans med estniska partner, vilka ansvarar för regional- och kommunalplanearbetet.

- Det här är ett omfattande projekt; det största i Estland på väldigt lång tid och vi på WSP är stolta att få bistå med expertis och bidra till hållbar utveckling. Med förbättrade kommunikationer kommer regionen att få ett uppsving för både handel och turism, säger Niklas Sörensen, affärsområdeschef, WSP.

Parallellt med spårutbyggnaden omfattar projektet utformning av två stationer, en terminal och en fordonsdepå. Dessutom teknisk och planeringsmässig samordning med övriga baltiska länder, Finland, Polen samt EU.

Beställare av uppdraget är Estlands Lantmäteri i samarbete med det estniska ministeriet för kommunikation och ekonomi. Arbetet påbörjades i maj 2013 och planeras att pågå till slutet av 2015.