Ryanair-vd slår ifrån sig kritik

Ryanair är sämst i resebranschen på att följa allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Samtidigt får ledningen kritik för svagt säkerhetsfokus. Men Ryanairs vd anser att anklagelserna är absurda.

-Totalt nonsens, säger vd Michael O'Leary.

Det irländska lågprisbolaget fälldes i reklamationsnämnden i 24 fall förra året och har låtit bli att betala i hälften av dem.

Enligt den svarta lista som konsumenttidningen Råd & Rön och resetidningen Vagabond publicerar rör det sig om sammanlagt nästan 66 000 kronor. ARN:s beslut är rekommendationer, men de flesta fällda företag väljer att följa nämndens beslut.

Den vanligaste orsaken till tvister mellan flygbolagen och kunderna är en EU-förordning om kompensation till passagerare som drabbas av inställda eller försenade flyg. Enligt förordningen behöver bolagen inte betala om de kan bevisa att "extraordinära omständigheter" ligger bakom problemen. Flygbolagen tolkar formuleringen som att tekniska fel eller dåligt väder kan vara sådana omständigheter, medan ARN och EU-domstolen ofta gör en strängare bedömning, skriver Vagabond.

På en pressträff i Stockholm tillbakavisar Ryanairs vd Michael O'Leary alla anklagelser om bristande säkerhet, dåliga arbetsförhållanden och antifacklig attityd.

-Det är totalt nonsens. Absurda anklagelser, säger en upprörd O'Leary.

Michael O'Leary säger att anklagelserna mot Ryanair kommer från pilotfackföreträdare som dessutom arbetar i konkurrerande bolag.

-Jag misstänker att det här är en del av en facklig kampanj för att få förhandla med Ryanair.

Ryanair kommer inte att stämma tidningen Södermanlands Nyheter för förtal, som man tidigare hotat med.

-Vi har fått veta att företag inte kan förtalas i Sverige, säger O'Leary.

(TT)