Germanwings ändrar framtoning

Foto: Juergen Lehle
Foto: Juergen Lehle

Lufthansa inledde i början av augusti ett försök att  förbättra framtoningen hos företagets lågkostnadsflygbolag Germanwings.  Dess kostnader kommer att sänkas och det gäller att locka passagerare tillbaka från konkurrenterna.

Germanwings, som tar över merparten av Lufthansas kortdistansflygningar i Europa, försöker att  positionera sig igen som ett billigflygbolag med kvalité genom att erbjuda affärsresenärerna champagne och mer benutrymme.

Lufthansa stängde Germanwings verksamhet i januari på kortare distanser eftersom dotterbolaget började förlora pengar, främst på grund av konkurrens från lågprisbolag som EasyJet , Air Berlin och Ryanair .

Germanwings förnyelse anses vara är en viktig del av Lufthansas treåriga översyn i syfte att öka koncernens senaste rörelseresultat med 1,5 miljarder euro till 2,3 miljarder år 2015. 

Liksom andra europeiska flygbolag har Lufthansa drabbats av konkurrens från lågprisflyg och från arabstater i Mellanöstern. Lufthansa, Europas största flygbolag ifråga om försäljning, är i färd med att överföra 800 av företagets nuvarande kabinpersonal och 30 plan till Germanwings, där kostnaderna är 20-30 procent lägre.

 

Carsten Spohr, en av Lufthansas styrelseledamöter, anser att Germanwings kostnader måste vara i paritet med andra flygbolag med budgetkaraktär.

 

Resultatet av pågående löneförhandlingar med kabinpersonalen kan komma att öka kostnaderna totalt. Germanwings strävar efter att göra en vinst år 2015. Branschens analytiker uppskattar att utgifterna inom Germanwings är fortfarande högre än de på EasyJet och Ryanair, men troligen är de på samma nivå som hos Air Berlin.

Germanwings är relativt okänd utanför Tyskland, där de säljer upp till tre fjärdedelar av sina biljetter. Till skillnad från EasyJet och Ryanair, som har baser i landet och på andra håll i Europa, flyger Germanwings enbart från sex tyska städer.

Germanwings talesperson betonade dock att flygbolaget är välkänt i England. 

- Omkring 50 procent av biljetterna till och från England inhandlas i England. Vi är också kända i Ryssland, sade representanten.

Germanwings passagerare kan numera betala för extrafunktioner såsom ett 200 ml glas Piper Heidsieck Champagne. Ungefär 42 procent av det totala antalet biljetter såldes ifjol till Germanwings´affärsresenärer.  En enkelresa från Berlin till London den 2 augusti med 20 kilo incheckat bagage visade att Germanwings var dyrare än två av sina tre viktigaste konkurrenter.

Germanwings biljett kostade 89,99 Euro jämfört med 67,31 € från Ryanair och € 73,79 på EasyJet, men var billigare än Air Berlins 194,47 €.

Flygbolaget har också en bild problem bland en del av sina tyska kunder. Det tyska ordet för låg kostnads - "billig" - bidrar till image av dålig kvalitet.