Omstridd tysk flygplats öppnad

Ny landningsbana vid flygplatsen Kassel Calden. Foto: Press03
Ny landningsbana vid flygplatsen Kassel Calden. Foto: Press03

Efter cirka 15 år av planering, rättstvister, EU- tester och byggande öppnades flygplatsen Kassel Calden den 6 april. Som första plan landade en Boeing 737 från flygbolaget Germania.

Flygplatsen tog ungefär två år att bygga. Kostnaderna uppgår till drygt 270 miljoner euro. Ett tiotal reguljärflyg i veckan går till klassiska turistmål i Mallorca och Antalya. Anslutande flyg från Kassel Calden planeras dessutom till Reykjavik, Sardinien, Cypern, Armenien och Sidenvägen (Uzbekistan). Flygplatschefen Maria Anna Müller sade sig vara mycket nöjd med starten.

– Jag har all anledning att vara det när jag tänker på vår sommartidtabell, sade Müller före öppnandet.

Flygplatsen är icke desto mindre kontroversiell. Motståndare till projektet hänvisar särskilt till dess låga utnyttjandegrad och att flygplatsbygget har finansierats genom statliga subventioner. Tyska miljöpartiet de Gröna i hessiska delstatsparlamentet talar om "en miljongrop". Den tidigare regionala flygplatsen i Kassel Calden hade endast en 1500 meter lång landningsbana, som redan då var tillräckligt lång för kommersiella och privata flygplan. Däremot var banan alltför kort för charterflygplan. Hitintills har piloterna landat på flygplatsen Paderborn-Lippstadt, som ligger 70 kilometer från Kassel, i Frankfurt eller i Hannover, vars flygplatser befinner sig på 200 kilometers avstånd. Under 2011 utnyttjades Kassels flygplats av 17 000 passagerare.