av Magnus Nilsson
På Logistik & Transport på Svenska Mässan fick Dagens Transport & Logistik chansen att se närmare på en av intralogistikgiganten Jungheinrichs nya litiumjontruckar. Deras nya skjutstativtruck ETV 216i är den första truckmodellen av den typen i världen med ett permanent installerat litiumjonbatteri.
Litiumjonbatterierna produceras av Jungheinrich själva i en fabrik i Tyskland och företaget är idag störst i världen på litiumjontruckar. Batterierna har en rad fördelar gentemot vanliga blysyrabatterier. De har snabbare laddningstider, kräver minimalt med underhåll och har ett långt driftsliv.
– Vi har en garanti på att de ska klara minst 3000 laddcykler, det är ungefär dubbelt så mycket som ett vanligt batteri och ger en livslängd på runt 5 år. Eftersom de är underhållsfria slipper man batteribyten och laddningsrum, med alla dess avgaser, istället pausladdar man trucken, och det går fort, batteriet får tillbaka 50 procent på en halvtimme, något som är extra bra i lager med kontinuerlig drift dygnet runt, säger Per Leimalm, säljare på Jungheinrich.
Batterierna är även så pass högpresterande att de kan användas i miljöer där förbränningstruckar idag är standard.
– Inom kort kommer vi faktiskt med en motviktare med litiumjondrift som kommer att ha samma råstyrka som en diseltruck, säger Richard Engstrand, säljare på Jungheinrich.
En av anledningarna till att litiumjonbatterier inte är så vanliga är att de i sin vanliga form kan vara ganska så ostabila och riskerar att självantända, men det kan man motverka genom att ta bort kobolt och nickel ur litiumjonbatteriet, vilket Jungheinrich gjort. Energidensiteten blir något lägre, men batterierna säkra. Att truckarna inte kan köra precis lika länge gör ingenting eftersom batterierna pausladdas istället.
Dessutom innebär det här att batterierna blir både sjysstare och mer miljömedvetna, vilket dagens kunder efterfrågar.
– Det här är en stor och viktig miljöaspekt som vi är alldeles ensamma om, alla andra som använder litiumjonbatterier i branschen har kobolt och nickel i dem. Här kan vi istället erbjuda sjyssta batterier, både etiskt sett och miljömässigt, säger Richard Engstrand.
Det mer kompakta batteriet sitter i världens första skjutstativtruck med permanent installerat litiumjonbatteri, Jungheinrich ETV 216i. Eftersom batteriet får plats under förarhytten ger det bättre sikt och mer plats och rörelsefrihet för föraren. Styrreglagen blir mer lättåtkomliga och trucken mer lättanvänd, vilket både ökar säkerheten och effektiviteten på lagret. Trucken klarar lyfthöjder på 10,7 meter.