Berlin utvidgar pendeltågs- och tunnelbanenätet

En vanlig syn på en S-bahnstation inför en Bundesligamatch i Berlin. Här ska också invånarna och turisterna få plats. Foto: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Wohnen

Berlins järnvägs- och tunnelbanenät har nått sina gränser.  Den tyska huvudstadens nuvarande mobilitetsstudie, som har gjorts av senatsförvaltningen visar att fler och fler invånare i huvudstaden byter om till kollektivtrafik.

Överfulla tunnelbanor och bussar kan idag knappt klara av lokalbefolkningens och turisternas folkmassor. Och Berlins befolkning fortsätter att växa. Berlins Trafikförbund BVG planerar därför att avsevärt utöka sitt nät med nya linjer före 2030. Men inte alla berlinare kommer att dra nytta av det. Expansionen påverkar framför allt den östra delen av staden.

Planens förmodligen mest ambitiösa projekt är byggandet av den nya S-Bahnlinjen 21, som i framtiden kommer att kunna transportera upp till 70 000 passagerare dagligen från stationen Westhafen via centralstationen till ringlinjen Südring. Det kommer sedan att öppna vägen för en ny linje från Nordring till Gleisdreieck i tre byggfaser.

Fram till 2022 planeras en andra sektion till Potsdamer Platz. En tredje sträcka ska då anslutas till banan. Byggprojektet kommer att kosta 353 miljoner euro år 2022.

Turistbranschen i Berlin kommer också att dra nytta av nya sträckor.  Tunnelbanelinjen 5 fortsätter från Alexanderplatz till Brandenburger Tor, med stopp vid Berlins Rådhus, Museumsmön och Unter den Linden. De nya tågen kommer att ha hög turtäthet.

Särskilt kommer de flesta turisterna att stiga av vid dessa stationer. Senatförvaltningen förväntar sig en tillströmning av 155 000 passagerare dagligen.

Trafikplanens vinnare blir framför allt invånarna i stadens östra del. Det gäller Friedrichshain, Lichtenberg och Marzahn som ansluts bättre framöver i riktning mot turistsevärdheter och stadskärnan utan att de behöver byta tåg.

En spårvagnslinje som fortsätter från Alexanderplatz till Potsdamer Platz planeras också och en förlängning av U1 mellan Ostkreuz och Warschauer Straße och spårvagnslinjen 21 från Wühlischstraße via Ostkreuz till Marktstraße. Detta skulle innebära att denna östliga Ostring också kan nås med spårvagn och tunnelbana i framtiden.

Källa: BVG