Nyligen besökte Tallink Siljas VD Marcus Risberg Ystad Hamn för att se den växande hamnens logistikutmaningar och hur de hanteras. På plats visade Ystad Hamns VD Björn Boström upp de lösningar för passagerar- och fraktkunder som hamnen i dagsläget erbjuder.
Ystad Hamn är Sveriges tredje största passagerarhamn och den elfte största godshamnen och hamnens trafiktal har under de senaste åren stadigt ökat. Inom kort påbörjas arbetet med att expandera hamnen med två nya, större färjelägen, och nyligen invigdes nya områden för incheckning på hamnområdet. Bland annat dessa punkter stod på agendan när Björn Boström guidade Marcus Risberg över hamnens område.
”Vi är stolta över att det går så bra för hamnen, och desto stoltare över att stå som exempel för hur andra företag kan lösa sina logistikproblem. Vi har jobbat – och jobbar – hårt för att ge hamnens resenärer en angenäm och smidig resa, från ankomst till Ystad till avfärd från hamnen”, säger Björn Boström.
Marcus Risberg från Tallink Silja Line känner igen tanken
”Infrastrukturen på land är viktig för att färjeresenärer och fraktkunder smidigt ska kunna nå andra delar av Skåne och Sverige, och få ett gott första intryck av Ystad, och det är precis det vi arbetar mycket med i Stockholm och Värtahamnen”, säger Marcus Risberg.
Ystad Hamn fortsätter att växa och man arbetar ständigt med att förbättra infrastrukturen till och från hamnen. En stor del av arbetet kretsar kring förslaget att bygga ut E65 mellan Malmö och Ystad till en 2+2-väg, samt att skapa bättre tillgång till hamnen via Dragongatan i Ystad, som i dagsläget utgör en flaskhals och irritationsmoment för trafik till och från hamnen såväl som till och genom Ystad.