Vid Hornsgatan i centrala Stockholm höll infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) sin pressträff.
Valet av plats var högst medvetet. Det här är en av de gator som är tänkt att kunna inkluderas i en framtida miljözon, det vill säga där äldre dieselbilar kan komma att portas.
Kommunerna ska ges möjlighet att införa dessa zoner från och med 2020 men där kraven om förbud för bilar med utsläppskrav på Euro 5 kommer att skärpas först 2022, åtminstone i det som kallas miljözon två.
Förutsägbarhet är viktigt här, ett stegvis införande så att man kan anpassa sig, säger Eneroth till TT.
Oklart läge
Det finns i nuläget en högst splittrad bild i frågan. Socialdemokraterna i Stockholm passar på frågan om partiet vill införa miljözoner. Först ska det utredas och det kommer att ta tid. Vilket besked som väljarna får är oklart.
Det kan jag inte svara på. Ska vi vara seriösa måste den här frågan utredas, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
Trafikborgarrådet, miljöpartisten Daniel Helldén, är tydligare. Han är övertygad om att det blir miljözoner, frågan är bara var och när, hela stadsdelar eller enskilda gator, dock inte hela innerstaden.
Även övriga partier i Stockholms stad är i princip för miljözoner, men med förbehåll.
Vi är inte negativa till miljözoner, men man måste ge människor vettiga möjligheter att ställa om, 2022 är inte rimligt, säger Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd i Stockholm.
Tummen ned
I Malmö gör de styrande tummen ned till miljözoner i staden medan frågan i Göteborg splittrar både de rödgröna och Alliansen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna är för, Moderaterna och Socialdemokraterna är emot.
TT: Är inte risken att detta blir bara ett slag i luften?
Det återstår att se. Vi har förändrat regelverket i förhållande till Transportstyrelsens förslag så att man kan få ett stegvis införande. Det kan påverka så att en del kommuner överväger detta, för oss är det viktigt att inte få lokala variationer, säger Eneroth.
Synen på dieselbilar har däremot gjort en rejäl u-sväng. För ett par år sedan sågs bilarna som relativt miljövänliga och konsumenter kunde köpa dem subventionerade som miljöbilar.
Kraftigt ifrågasatt
Nu är dieselbilen kraftigt ifrågasatt inte bara i Sverige utan i hela Europa. I Tyskland gav man nyligen klartecken till att förbjuda äldre dieselbilar i städerna.
Jag förstår att man upplever att man är förvirrad och känner sig lurad. Den tidigare borgerliga regeringen lurade konsumenterna när man satte en miljöstämpel på dieselbilar, säger miljöminister Karolina Skog.
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, svarar:
Miljöpartiet har också varit delaktigt i att prata gott om dieselbilen, säger hon.
Bara i Stockholm skulle runt 50 000 bilägare tvingas byta bil om kommunen bestämde sig för att införa tuffare miljözoner, enligt Transportstyrelsen ursprungliga beräkningar. Totalt i Sverige finns det cirka 1,3 miljoner dieselbilar som omfattas. Men någon kompensation är knappast trolig.
Dieselbilen förbjuds ju inte utan kommer att finnas i hela landet. Vi talar om några gator i Stockholm där man kommer att begränsa möjligheten. Om det allvarligt skulle påverka värdet på dieselbilar... det tvivlar jag på, säger Eneroth.