Lufthansa byter identitet

Foto: Lufthansa

Skapar nytt modernare varumärke

Lufthansa avslöjade sitt nya, modernare varumärke för sina kunder och anställda vid två stora events i Frankfurt och München onsdagen den 7 februari, där fler än 3 000 gäster fick se när Lufthansa presenterade en Boeing 747-8 och en Airbus A321 med den nya designen. Flygplanens ändrade utseende kommer att vara den mest synliga förändringen.

Redan tidigare under veckan har mindre detaljer om den nya designen skapat diskussioner, framförallt i sociala medier. Responsen till den nya designen har till största del varit positiv, även om vissa saknar den traditionella gula färgen. Denna färg kommer dock att leva kvar, och ha en specifik funktion när det kommer till positionering och differentiering. I framtiden kommer färgen nämligen att finnas på, bland annat, alla boarding pass och vid varje Lufthansa disk på flygplatserna.

– Lufthansa har ändrats och är mer modernt och framgångsrikt än någonsin. Från och med nu kommer detta att vara synligt för allmänheten genom den nya designen. Tranan har alltid varit med oss och står tydligt för den utlovade prestandan från Lufthansa. Den står fortfarande som en symbol för högsta kvalitet, utmärkt service, flygexpertis, innovation och den står för tillit, säger Carsten Spohr, styrelseordförande i Deutsche Lufthansa.

Med bakgrund av digitaliseringen samt ändrade krav och förväntningar från resenärerna, såg Lufthansa att bolaget behövde modernisera flygplanens utseende för att hålla sig uppdaterade. Bland annat investerar koncernen två miljarder Euro per år i nya, bränsleeffektiva flygplan.