Expressbussföretaget FlixBus påbörjar 2018 med flera stora nyheter: för första gången har FlixBus ett globalt vinstår i ryggen och förbereder sig nu att införa flera tekniska innovationer, expandera inom sina europeiska marknader och även ta ett kliv in på en ny kontinent.
Under 2017 reste 40 miljoner passagerare med FlixBus, vilket är en ökning på mer än 30 procent jämfört med 30 miljoner passagerare under 2016. FlixBus öppnade även sitt Nordenkontor i Stockholm och ingick partnerskap med lokala busspartners från Linköping och Göteborg.
- Vi har etablerat ett framgångsrikt FlixBus-nätverk i 26 europeiska länder. Nu är det Sveriges tur. Vi vill erbjuda smarta och gröna resor för allas plånböcker – våra biljettpriser inom Sverige börjar så lågt som 29kr och våra bussar är bränslesnåla, har Wi-Fi, ger hög komfort och bra med benutrymme. Dessutom erbjuder vi den miljömedvetna resenären möjligheten att kompensera för resans koldioxidutsläpp, ett tillval som beräknas utifrån sträckan exakt på kilometern, säger Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden.
Under 2018 kommer befintliga linjer att utvidgas, nya resmål kommer att integreras till det svenska nätverket och flera mindre svenska städer kommer att få bättre förbindelser. FlixBus har redan påbörjat nya pilotprojekt med tech-innovationer såsom bl.a. sittplatsreservationer och buss-spårning i realtid via bokningsappen.