Arriva höjer standarden på bussarna i Stockholm Norrort

Foto: Arriva

Nu meddelar Arriva att bolaget förnyar sin bussflotta och fasar ut motsvarande antal bussar av äldre modell. Fram till och med midsommar 2018 kommer 45 nya låggolvade ledbussar och sex boggibussar att börja rulla på vägarna i Stockholm Norrort och Råsta.

– En viktig komponent i beslutet att uppgradera vår fordonsflotta var att förbättra bekvämligheten för både förare och resenärer, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss på Arriva.

Därför har Arriva satsat stort på komfort. På förarplatsen är ventilationen god och förarstolen kan både värmas upp och kylas ner, allt efter behov. Även kunderna kommer få en bekvämare resa. De nya bussarna är utrustade med full AC, trådlöst nätverk och USB-uttag där resenärerna kan ladda sina elektroniska enheter. Sätena är bekvämare och bussarna i Norrort är försedda med säkerhetsbälten. Bussarna går tystare och kör mjukare.

– De nya boggibussarna är också utrustade med en 360-kamera som gör att föraren kan se vad som händer på bussens alla sidor, berättar Per-Eric Bjurenborg. Det underlättar för den som kör samtidigt som det ökar säkerheten för resenärer och omgivande trafik.

För att komma tillrätta med ett vanligt problem med dörrar som krånglar, har Arriva valt att installera elektriska dörrar som är tystare, mer driftsäkra och drar mindre bränsle än pneumatiska system som annars är en vanlig standard på bussar.

De nya bussarna kommer att fördelas mellan depåerna i Täby och Råsta (Sundbyberg). Täby får 25 bussar av märket MAN och just nu förhandlas det om de övriga 20 bussarna till Råsta med olika leverantörer. Samtliga bussar klarar kraven för Euro VI, den högsta miljöklassen för tunga fordon i Europa, och håller också nere miljöpåverkan i och med att de går på biodiesel.

– Det vi är extra stolta över är att bussarna är anpassade för synskadade, säger Per-Eric Bjurenborg. Bussarna har fått en så kallad synstolpe vid utgångarna. Stolpen är räfflad och det framgår därför tydligt var i fordonet utgången är placerad. Dessutom är insteget belyst, vilket minskar risken för att någon ska råka snubbla vid påstigning. Insteget är även uppvärmt för att snabbt torka upp regn och slask som annars riskerar att göra bussgolvet halt.