Volvo Cars har de senaste veckorna i flera Youtube-filmer trummat in budskapet att XC40 är en suv för den moderna storstadsmänniskan, eller familjen, som är intresserad av kultur, mode och annat som hör till bilden. Det är ingen slump att bolaget förlagt lanseringen till Milano där samtidigt den internationella modeveckan pågår.
Snarare en kusin
Bilen har helt klart ärvt en hel del av de större modellerna XC 60 och XC 90, främst flera säkerhetsfunktioner, men också delar av utseendet. Designchefen Robin Page vill dock inte kalla XC 40 ett syskon till de större modellerna, utan snarare en kusin. Han pratar ingående om att designteamet tittat på allt från möbler till arkitektur och mode för att hitta ett utpräglat skandinaviskt utseende. Men varför är den speciellt lämplig som stadsbil?
Det är egentligen hela paketet som är utan kompromisser. Men storleken gör bilen lätt att parkera (4,4 meter), men ännu viktigare är att människor vill kunna uttrycka sig som individer. Det är inte en bil för en särskild åldergrupp utan det handlar mer om attityder, hävdar Page.
13 färger
I samband med lanseringen i Milano presenterade vd:n Håkan Samuelsson ett nytt sätt att "äga" eller abonnera bilen för 699 euro (cirka 7 000 kronor) i månaden. Då ingår service, försäkring, verkstadsbesök och däckbyte i länder där det behövs. Det ingår också 10 dagars lån av en större Volvomodell om det skulle behövas. Abonnemangsformen ska nu lanseras i Sverige och sex andra europeiska länder. Enligt Volvoledningen kan det bli aktuellt att även ta in större modeller i programmet.
Vi blir först i världen med den här typen av abonnemang där priset är detsamma i de europeiska länderna. Avtalet löper under 24 månader och sedan får kunden en ny bil. Det blir precis samma sak som många är vana vid när det gäller mobiltelefoner, säger Håkan Samuelsson.
Ett getingbo
Han påpekar också att Volvo med den nya suven ger sig in i ett getingbo. Håkan Samuelsson ser helt klart de tyska premiumtillverkarna som de främsta konkurrenterna, men faktum är att andra tillverkare från Europa och Asien också förbättrar kvaliteten på bilarna och håller klart lägre priser.
Troligtvis är det här segmentet, små suvar av premiumkvalité, det som växer snabbast i världen i dag. Den här bilen är helt klart rätt produkt för framtiden, säger Samuelsson.
Håkan Samuelsson öppnade i Milano upp för att Volvo Cars, precis som andra tillverkare redan gjort, ska subventionera ägare av äldre dieselbilar med höga utsläpp när de byter mot en ny och miljövänligare modell.