Brittiska Network Rail hjälper Amtrak att nydana Penn Station

New Yorks Penn Station vid rusningstid. Nu planeras nya passagerarutrymmen. Foto: Wikipedia, kredit: Glugalug
New Yorks Penn Station vid rusningstid. Nu planeras nya passagerarutrymmen. Foto: Wikipedia, kredit: Glugalug

Amtrak vill förbättra passagerarupplevelsen vid New Yorks Penn Station, meddelade den amerikanska tågoperatören nyligen.

I samarbete med AECOM och Network Rail genomförs en oberoende granskning av samspelet, samordningen och samarbetet när det gäller olika utrymmen för ankommande passagerare.  Undersökningen ska utmynna i rekommendationer om förbättrad design, funktionalitet, kommunikation och samordning på denna ytterst viktiga järnvägsstation.

- New York Penn Station är USA:s mest trafikerade järnvägsstation och det är vårt ansvar att genomföra förbättringar på järnvägen och på stationerna som kommer att höja passagerarupplevelsen, säger Amtraks vice-VD Wick Moorman.

Enligt Moorman har Amtrak samlat ihop ett högklassigt team av nationella och internationella experter som kommer att utarbeta moderna järnvägslösningar.

Samarbetsorganisationen AECOM och Network Rail kommer att granska dessa relationer och utveckla rekommendationer om hur New Yorks tre järnvägsbolag kan fungera bättre tillsammans. Amtrak har sammankallat en arbetsgrupp som består av Amtrak, LIRR och NJT-proffs för att bistå studien.

Med hjälp av Penn Station- analysen och genom erfarenheter av nationell och internationell praxis vid järnvägsstationer och flygplatser, kommer konsulterna att utveckla rekommendationer för en enhetlig Rail Group med tre parter.

Konsulterna kommer också att tillhandahålla en övergripande plan för förbättringar av Penn Stations passagerarutrymmen samt vägledning om Amtrakts planerade ombyggnad av Penn Station, vilket sker i samarbete med den privata sektorn.

AECOM och Network Rail startar arbetet omedelbart. De kommer bland annat att använda sig av erfarenheterna från anläggningsverksamhet i Londons tunnelbana och Crossrail. Även kunskaper och lärdomar från andra stora infrastrukturprojekt i andra delar av USA och även globalt, kommer att tas i beaktande.

Denna insats kommer att ledas av Amtrak i koordination med LIRR och NJT. AECOM och Network Rail kommer att överlämna sina rekommendationer i början av 2018, varefter Amtrak, NJT och LIRR kommer sedan att bedöma hur det hela skall genomföras.