Biltillverkaren kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021. Utöver det ska ett antal plug-in hybrider och så kallade "milda hybrider" lanseras. Satsningen är global och tillverkningen kommer att ske på Volvos fabriker runt om i världen.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, som tidigare varit skeptiskt till elbilens framtid, har ändrat sig. Enligt honom har två skäl varit avgörande för bolagets beslut att sluta tillverka bilar som enbart drivs av bensin och diesel:
Det första är att våra kunder i ökad grad efterfrågar elektriska bilar. Det är en tydlig trend som vi vill svara på. Det andra är att vi har ambitionen att komma ner ytterligare när det gäller CO2-nivåer (koldioxidnivåer) med bilarna och då behöver vi elektrifiera, säger han.
Ytterligare en anledning är att han anser att kostnadsutvecklingen när det gäller elbatterier går snabbare än han tidigare trodde.
Pekar ut riktning
Att Volvo elektrifierar sin bilflotta innebär inte att samtliga fordon framöver enbart klarar sig på eldrift. "Mildhybridens" elmotor har kapacitet att exempelvis hjälpa till vid start, för att minska bränsleförbrukningen. Men en sådan bil kan inte enbart köras på el.
Enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, vill Volvo markera hur långt fram i utvecklingen de ligger.
De pekar ut en riktning för framtida utvecklig. De vill successivt vänja kunder och marknad vid att el och elektrifiering är normaltillståndet. De har redan tekniken så det här är bara ett steg i samma riktning. Det är inte så mycket drama egentligen, säger han.
"Mildhybriderna" kan sägas ha en låg grad av elektrifiering, enligt honom. Huvudpoängen med dessa bilar är att utsläppen kan reduceras.
De (Volvo) måste arbeta med förbrukning och förbrukningsnivåer. Men ska det vara någon riktig poäng med elektrifiering så får man ha mera batteri, större elmotor och faktiskt kunna köra bilen på ren eldrift, säger Mikael Wickelgren.
"Tar kommando"
Att Volvo Cars sätter ett datum för elektrifiering och tar kommando över agendan är den stora nyheten, enligt Martin Sköld, fordonsanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.
Volvo går från ord till handling. Istället för att prata om att elektrifieringen kommer någon gång i framtiden sätter man ett datum då man själv kommer att agera. Det är modigt att våga sätta ett datum, säger han.
Näringsminister Mikael Damberg (S) tycker att Volvo Cars har gjort ett strategiskt vägval.
Det innebär en omställning som framtidssäkrar svensk fordonsindustri. Elbilar är nyckeln till att ställa om fordonssektorn mot mer hållbarhet, men också en väldigt växande sektor globalt, säger han.