Stockholms Handelskammare: ”Flygskatt skapar flygplatsdöd”

Fredrik Sand, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare. Foto: Stockholms Handelskammare

En flygskatt försämrar svensk konkurrenskraft och ökar klyftan mellan stad och land. En flygskatt får liten effekt på utsläppen – men stor effekt för möjligheterna till utveckling runt om i Sverige. Regeringen har underskattat effekterna av en flygskatt. Avgångar, flyglinjer och flygplatser kommer att avvecklas. Stockholms Handelskammare visar i en ny rapport att flygskatten riskerar att leda till att sju flygplatser i Sverige läggs ned. 

– En nationell flygskatt får en mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att långsiktigt skapa jobb och växtkraft i Sveriges regioner. Hela sju flygplatser hotas av nedläggning om flygskatten införs.
Det säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare.
– Tusentals arbetstillfällen hotas om flygplatser läggs ned. Detta är givetvis särskilt alarmerande för orter som Sollefteå, Kramfors, Örnsköldsvik, Trollhättan, Kristianstad och Vänersborg. Flygskatten får svåra regionalpolitiska effekter och måste stoppas. Regeringen borde i stället främja investeringar i grönt flyg och intensifiera införandet av internationella styrmedel för minskad klimatpåverkan, avslutar Fredrik Sand. 

Följande flygplatser hotas av nedläggning: 
* Jönköping flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas 10 500 jobb i upptagningsområdet.
* Örnsköldsvik flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas 1 400 jobb i upptagningsområdet. 
* Karlstad flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas knappt 7 000 jobb i upptagningsområdet. 
* Växjö flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas 3 000 jobb i upptagningsområdet. 
* Kristianstad flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas 2 650 jobb i upptagningsområdet. 
* Kramfors-Sollefteå flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas knappt 1 600 jobb i upptagningsområdet.
* Trollhättan-Vänersborg flygplats. Om flygplatsen läggs ned så hotas 4 400 jobb i upptagningsområdet.

Stockholms Handelskammare föreslår:
1. Ett nationellt mål för att främja investeringar och utveckling av ett grönare flyg i Sverige.
En grön omställning är möjlig om det finns tillgång till bioflygbränsle till konkurrenskraftigt pris. Det kommer inte att ske om det inte finns en tillräckligt stor efterfrågan och politiskt tydliga spelregler.

2. Intensifiera det internationella arbetet. 
En svensk flygskatt är ett svagt styrmedel för minskad klimatpåverkan. Sverige bör i stället stödja internationella, effektiva och marknadsbaserade styrmedel som EU:s utsläppshandelssystem (ETS) och flygbranschens globala klimatavtal Corsia.

3. Inför inte flygskatten.
Flygskatten skulle endast marginellt bidra till minskad klimatpåverkan. Skatten skadar konkurrenskraften runt om i landet och slår hårt mot Stockholms internationalisering och huvudkontorsekonomi.