Ny forskning om underhåll av infrastruktur

Mistra satsar 49 MSEK på forskning om underhåll av infrastruktur

Programmet har en totalbudget på 70 miljoner kronor

Att tåg kommer sent eller att kommunala vattenledningar springer läck är bara ett par exempel på att svensk infrastruktur är i dåligt skick. Frågan är hur problemen ska hanteras. Att hitta svaren blir en huvuduppgift för det nya Mistraprogrammet som kommer få en totalbudget på cirka 70 miljoner kronor. 

Mistra inbjuder forskargrupper att tillsammans med relevanta aktörer i samhället lämna förslag på ett nytt forskningsprogram om hur underhållet av den fysiska infrastrukturen i form av vatten- och avloppsanläggningar samt vägar och järnvägar ska optimeras för att ge största möjliga nytta både nu och i framtiden.

– Vi vill framförallt lyfta fram den infrastruktur som kommunerna ansvarar för, främst VA-system och lokala gatunät. Men även infrastruktur i form av vägar och järnvägar kommer att finnas med inom programmet, säger Thomas Nilsson, programansvarig på Mistra. 

Forskningen ska leda till ett effektivt nyttjande av resurser sett över hela livscykeln och bidra till en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling. Möjligheterna att koppla underhåll och upprustning av befintlig infrastruktur med investeringar i ny infrastruktur ska analyseras. Hänsyn ska tas till osäkerhet och risker och hur dessa kan hanteras. Programmet ska inriktas på tillståndsbedömningar, prognoser och beslutsstöd, finansiering och affärsmodeller samt processer och organisation. Möjligheterna att effektivisera underhållet med hjälp av ny teknik, såsom sensorer och automatisering, ska genomsyra programmet. 

Mistra kommer att satsa 49 miljoner kronor under fyra år men förväntar sig att företag, branschorganisationer och myndigheter skjuter till ytterligare 30 procent.