PTS utökar antalet tillsynsbesök

Foto: Postnord

Post- och telestyrelsen (PTS) har nu inlett en utökad serie med tillsynsbesök på olika utdelningskontor runt om i landet. Syftet är att undersöka hur postoperatörerna Postnord och Bring Citymail agerar för att komma tillrätta med de kvalitetsproblem som uppmärksammats inom postutdelningen. Det skriver PTS på sin nyhetssida. 

Under det senaste året har PTS mottagit ett kraftigt ökat antal klagomål på postutdelningen. De vanligaste klagomålen rör sig om försändelser som av något skäl inte kommit fram alls, att de delats ut för sent, eller att man av misstag fått grannens brev.

För att närmare utreda de bakomliggande omständigheterna till de påtalade kvalitetsbristerna har PTS bland annat låtit genomföra en oberoende studie av problemen, samt tagit initiativ till möten med respektive ledningar för de aktuella postoperatörerna.

Ytterligare en åtgärd som vidtas är att öka antalet tillsynsbesök. PTS besöker därför ett större antal utdelningskontor, runt om i landet, bland annat i områden som har haft många klagomål. Under tillsynsbesöken kommer PTS att träffa ansvariga chefer på plats och bland annat efterfråga detaljerade uppgifter om vad man gör för att säkra kvaliteten i verksamheten.

Intrycken från tillsynsbesöken kommer senare att sammanfattas i en rapport som ska ingå i underlaget för bedömningen av vilka ytterligare insatser från myndighetens sida som kan bli aktuella i sammanhanget.

– PTS ser allvarligt på de kvalitetsproblem inom postutdelningen som uppmärksammats under den senaste tiden. Genom dessa tillsynsbesök får vi en ännu större kunskap om hur postoperatörerna agerar för att återställa kvaliteten i posthanteringen, säger Sten Selander, chef för postavdelningen, PTS.