Ny lag krävs för förarlösa fordon

Bild: Volvo

Startnyckeln sitter redan i nästa generations självkörande bilar. Redan i vår kan 100 hushåll i Göteborg få pröva den senaste tekniken i vanlig trafik. Men fortfarande finns frågetecken bland annat kring vem som bär ansvar om olyckan inträffar.

Fordon som klarar vissa manövrar utan en människohand eller fot finns redan. Men det är fortfarande en bit kvar tills vi kommer att se helt förarlösa fordon på de svenska vägarna.

Fordonstillverkare och teknikutvecklare världen över hårdsatsar på området. Bland annat planerar Volvo Cars att nästa år komma igång med sitt projekt där 100 familjer i Göteborg ska få testköra en självkörande (autonom) variant av en Volvo-stadsjeep. Den första bilen i serien färdigställdes nyligen.

Bilarna för privatpersoner ska kunna köras utan att föraren använder vare sig händer eller fötter och kommer att testas i speciella körzoner kring Göteborg.

För att testerna ska kunna komma igång krävs det dock nya regelverk. Regeringen har tillsatt en utredning för att komma med förslag på en ny lag på området.

Utredarens uppgift har varit att utreda hur man ska kunna starta en försöksverksamhet med förarlösa fordon under säkra och bra former. Utredaren har också tittat på vilka lagändringar som är nödvändiga för att möjliggöra tester av alla nivåer och typer av självkörande fordon, även helt förarlösa.

-Framför allt när det gäller ansvarsfrågan behöver man lagrum och vi har föreslagit en sådan lag. Det måste vara tydligt vad som gäller. Traditionellt har vi ett föraransvar, men så ska det inte behöva vara om man har ett förarlöst fordon. Testorganisationen måste ta det fulla ansvaret i det autonoma läget, säger regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Planen är att en ny lag för att möjliggöra testverksamheten ska kunna träda i kraft under våren 2017.

-Det är en teknikutveckling som pågår och går väldigt fort. Där är det viktigt att vi har ett regelverk som hänger med och samtidigt främjar teknikutvecklingen, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Datainspektionen var skarpt kritisk till utredarens första förslag och saknade framför allt en analys av testverksamhetens inverkan på den personliga integriteten. Framför allt såg myndigheten problem när det gäller hanteringen av den informationsupptagning som sker i fordonen.

-De frågor som är viktigast att reda ut handlar om personlig integritet - vad händer med de data som samlas in via kameror och system i fordonen. Och ansvarsfrågan - vem är ansvarig om det sker en olycka? När kan föraren inte längre anses ansvarig för det bilen gör, säger Anna Johansson.

När de helt förarlösa fordonen kommer att finnas på den kommersiella marknaden återstår att se. Volvo räknar med att ha sina bilar till försäljning om fem år.(TT)