Flygbolag får problem med gamla system

Flygbolag får räkna med problem liknande det som drabbade den amerikanska flygjätten Delta tidigare i veckan, där 2 000 flyg hittills ställts in. System med teknik från 1960-talet pekas ut som boven i dramat, enligt experter.

De stora bolagen har inte investerat tillräckligt för att se över de bokningssystemen uppger branschexperter.

Tekniken bygger på ett gammalt operativsystem från 1960-talet, från IBM, gjort för att hantera stora överföringar snabbt, där moderna tillägg adderats allteftersom.

-De här systemen måste gå tillbaka till den gamla kärnan för att komma åt information om en bokning eller få reda på vem som flyger mellan Dallas och New York, säger Bob Edwards, tidigare informationschef på flygjätten United Continental.

Flygbolagen har satsat på automatisk incheckning, system för att följa baggage och snygga mobilappar, men undvikit att från grunden modernisera de omständliga bokningssystemen.

Men IBM förnekar att deras system är föråldrat, och kallar det "ett av de moderna och mest pålitliga systemen i flygtransportindustrin". Även Delta förnekar att veckans problem ska bero på gamla system. Det var enligt en talesperson en mindre brand som fick datasystemen att fullständigt haverera, när reservsystemen inte slogs på som det var tänkt.

-De senaste tre åren har vi investerat hundratals miljoner dollar på uppgraderingar av den tekniska infrastrukturen och reservsystem, för att förhindra det som hände från att hända. Jag är ledsen att det (ändå) gjorde det, säger Deltas vd Ed Bastian i ett videouttalande.

(TT-Reuters)