Hastighetsgräns utifrån dynamiska hastighetsvarnare

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Diala Jomaa har i en avhandling studerat hastighetsskyltar och varningsskyltar som aktiveras och används för att varna förare om och när fordonet överskrider det tillåtna hastigheten.

Han har studerat hur effektiv dessa hastighetsskyltar/påminnare är för att minska hastigheten, hur förarbeteendet förändras av själva skylten och vid vilken hastighet som är optimalt för att ge mest effekt på förarens beteende. Vidare har han undersökt möjligheten för dynamiska hastighetsskyltar beroende på trafiksituation och beroende på olika tider på dygnet.

- En dynamisk hastighetsskylt/påminnare innebär att utifrån, trafiksituation och tid på dygnet, varnas föraren. Genom radar på vägen samlas data in om trafiksituationen. Skylten programmeras sedan in så att den till exempel kan varna vid lägre hastighet när det är mycket trafik och till högre när det är mindre trafik, säger Diala Jomaa i ett pressmeddelande.

Diala Jomaa lägger fram sin avhandling vid Högskolan Dalarna den 16 juni.