Den 1 april började koncessionsavtalet för Victoriahamnen att gälla, en historisk förändring i hamnen i Luleå. Det innebär att allt ansvar för kunder, personal, drift och underhåll för Victoriahamnen samlas hos ShoreLink. Luleå Hamn ansvarar för farleder, övergripande infrastruktur samt oljehamnen.
Den största skillnaden för kunderna i Victoriahamnen blir att de nu har kontakt med ShoreLink, i allt som rör produktion, avtal, leveranser och planering. Tydligare ansvarsroller och åtaganden ska göra att samverkan och arbetet nu blir enklare och effektivare. Kunderna kommer redan från starten att få prisreduceringar då villkoren i koncessionsavtalet gav sänkta priser.
- Det är självklart vår gemensamma målsättning att kunderna ska få bästa tänkbara service och med det som mål tar vi fram våra planer, säger Susanne Jangdal, vd för ShoreLink. Vi har verkat i Luleå Hamn under nära 70 år och har mycket god kännedom om verksamheten. När vi nu har ett åtagande och ansvar för den totala verksamheten ska vi arbeta för att ytterligare utveckla den. I utvecklingsarbetet är det en självklarhet att vi fortsätter det goda samarbete vi har med Luleå Hamn.
I samband med koncessionsstarten övertas drift- och underhållsansvar för hela området i Viktoriahamnen inkluderat kranar, byggnader, hamnområdet och dess ytor till ShoreLink. Dessutom övergår 15 medarbetare från Luleå Hamn till ShoreLink, samtidigt som organisationen förstärks med fler medarbetare samt en underhållschef.
- I en sådan här verksamhet är underhåll viktigt för att driften ska fungera utan störningar och för säkerheten på arbetsplatsen. Därför är vi glada över att underhållspersonal även övergår till ShoreLink från Luleå Hamn, samt att vi även förstärker med ytterligare kompetens, säger Christer Garberg, platschef för ShoreLink i Luleå.
Många praktiska delar ska falla på plats och förberedelserna har pågått i ett drygt år. För att övergången ska löpa så smidigt som möjligt har de båda bolagen genomfört gemensamma utbildningar och informationstillfällen. Just nu pågår en ombyggnation av personalutrymmen och kontor, en investering som ShoreLink genomför för att skapa gemensamma arbetsplatser.
- Personalen har arbetat sida vid sida sedan länge och känner varandra väl. ShoreLink får en mycket god kompetensförstärkning då Luleå Hamns kranförare övergår. Det underlättar planering av arbetsstyrkan och även arbetet med att utveckla arbetssätt och verksamheten. Det blir helt enkelt enklare att kommunicera och genomföra det dagliga arbetet, säger Christer.
Förutom de praktiska delarna inom verksamheten pågår ett stort strategiskt arbete för Luleå Hamn i och med Malmporten.
- Vi inom Luleå Hamn arbetar fokuserat på att förbättra infrastrukturen för sjötransporter via Luleå Hamn, säger Henrik Vuorinen vd Luleå Hamn. Självklart är Malmporten en stor del vårt arbete, men vi arbetar även för att attrahera nya kunder, godsslag och transporter och visa på fördelarna med sjötransporterna. Det är delar av det strategiska framtidsarbetet som vi gör tillsammans med ShoreLink. Kompassen är inställd på framåt och utveckling.
Fakta ShoreLink AB
ShoreLink är ett transport- och logistikföretag med verksamhet i Skellefteå, Piteå, Luleå och Kalix. Inom våra tre affärsområden samordnar vi våra funktioner till bästa logistiklösningar för kunderna. ShoreLink Terminal ansvarar för den operativa verksamheten i hamnarna med lastning, lossning och lagerhantering. ShoreLink Shipping bedriver skeppsklarering och speditionsverksamhet samt ShoreLink Transport som är entreprenör inom maskin- och transportområdet. Huvudkontoret ligger i Piteå och våra kunder finns huvudsakligen inom den tunga basindustrin i regionen. Omsättningen uppgår till cirka 240 Mkr per år och vi har c:a 230 anställda samt 120 fordon i verksamheten.
Vi hanterar över 1000 fartygsanslöp per år, varav cirka 550 i Luleå. Av dessa lastar och lossar vi 200 fartyg i Luleå per år. Totalt i de fyra hamnarna hanterar vi 4,5 miljoner ton gods. Godset består av inkommande insatsvaror till industrin, vindkraftverk, stora maskindelar, bilar med mera. Den största delen av det utgående godsflödet utgörs av färdigproducerade varor från industrin.
Fakta Luleå Hamn
Luleå Hamn är Sveriges största hamn för torrt bulkgods och totalt sett en av Sveriges fem största hamnar, där mer än åtta miljoner ton gods omsätts varje år.
Hamnens moderna anläggningar gör det möjligt att hantera alla sorters bulkgods och styckegods. Luleå Hamn anlöps varje år av omkring 600 fartyg varav en betydande del har en lastförmåga, dödvikt, om mer än 70 000 ton. Luleå Hamn består av sex hamndelar, där Victoriahamnen är en del.
Trots isbeläggning från januari till maj så är hamnen öppen och i full drift året om. De statliga isbrytarna och lokala isbrytande bogserbåtar ser till att fartygen tar sig fram även vintertid.