Lastfartyg i skärgården ersätter 1 000 lastbilar

I Europa är så kallade Inre vattenvägar (IVV), eller inlandssjöfart, vanligt förekommande och står för en stor del av godstransporterna. Det handlar om containerfartyg som stilla flyter fram på sjöar och i lugna farvatten nere på kontinenten.

Sverige har inte haft sådan trafik tidigare, men ett EU-förankrat regelverk för sådana farleder har funnits sedan i december 2014.

I fjol stängde containerterminalen i Frihamnen i Stockholm. Containertrafiken till Stockholm och Mälardalen går i stället till den nya hamnen i Norvik, norr om Nynäshamn.

Problemet är att vägarna inåt i landet inte är optimala därifrån. Det är småvägar som blir väldigt belastade av lastbilstrafiken, säger Johan Wahlström, enhetschef inom avdelningen för maritim samverkan och utveckling vid Sjöfartsverket.

Genom skärgården

Förra året uttryckte ett rederi viljan att transportera gods med IVV-fartyg från Norvik. Sjöfartsverket utredde frågan och resultatet är den nya farleden.

För den som har koll på sin Stockholmsgeografi går leden söderut från Norvik, norr om ön Öja (också känd som Landsort) och sedan in mot Södertälje kanal och Mälardalen.

För den oinvigde handlar det rätt och slätt om navigering genom en trång del av skärgården.

Den stora fördelen är miljömässig. Fartygen ska gå mellan Norvik och Västerås hamn och två avgångar i veckan ersätter alltså omkring 1 000 lastbilstransporter per vecka.

Miljömässigt är det mycket bättre, har man kommit fram till. Dels för att man avlastar väginfrastrukturen, men också för att man kan ta betydligt mer gods mot den mängd utsläpp som det genererar, säger Johan Wahlström.

Gick rekordsnabbt

Sjöfartsverkets arbete för att säkerställa leden gick, enligt verket självt, på rekordtid.

Vi har fått till farleden med hjälp av sjömätningar, simuleringar, testat och ändrat lite.

Priset: en miljon kronor. Extremt lågt, enligt Wahlström.

Nu är leden godkänd för 110 meter långa containerfartyg av klassen "Groot Rijnschip". Farleden invigs i maj 2021.