Londons Silvertown Tunnel byggs av Riverlinx Consortium

Denna tunnel med 12,3 utgrävningsdiameter breda och TBM-dubbelborrade vägtunnel under Themsen i östra London kommer att länka Greenwich Peninsula och Silvertown. Illustration: Transport for London

Transport för London (TfL) har bekräftat att Riverlinx-konsortiet utsågs för att designa, bygga, finansiera och underhålla den 1,4 kilometer långa Silvertown tunneln.

Byggandet av tunneln inleds 2020 och den nya tunneln, som kommer att kosta minst1,4 miljarder dollar beräknas öppna senast år 2025.

Riverlinx-konsortiet består av Aberdeen Standard Investments, BAM PPP PGGM, Cintra, Macquarie Capital och SK Engineering & Construction.

Sedan TfL fick tillstånd för tunneln i maj 2018 har projektet legat "på lagrar" på grund av motstånd från lokala markägare, och efter en juridisk process som förhalade upphandlingsprocessen.

Silvertown-tunnelns tidsplan:

April 2016: Ansökning till statssekreteraren för transport för DCO

2016-2017: Utfrågningsprocess

Maj 2018: DCO gick vidare av DfT

Februari-oktober 2018: Mark- och flodundersökningsarbeten

Våren 2019: Föredragen entreprenör tillkännagavs

Hösten 2019: Kontraktet tilldelades

2019/2020: Byggandet påbörjade

2025: Tidigaste öppningsdatum för den nya tunneln