SJ ansöker om snabbare och tätare turer på sträckan Stockholm-Göteborg

Foto: SJ

Fler snabbtågsavgångar mellan Stockholm och Göteborg samt kortare restid i nästa års tidtabell. Det enligt den ansökan SJ nu lämnat in till Trafikverket. – Det här är första steget på en mer långsiktig satsning. På sikt vill vi utöka antalet platser på sträckan med 50 procent, säger Maria Hofberg, affärschef på SJ.

Nästa års tidtabell kommer med fler positiva nyheter på Västra stambanan. SJ vill köra en ny morgonavgång från Göteborg till Stockholm. klockan 06.55 samt en ny avgång från Stockholm till Göteborg klockan 18.07, måndag-torsdag. Det blir så kallade nonstop-tåg. Dessutom förstärks trafiken på fredagar och söndagar med ytterligare en avgång mot Göteborg klockan 12.13, och två avgångar till Stockholm klockan 11.55 och 12.55. Totalt blir det elva nya avgångar per vecka i vardera riktningen.

– Vi utökar antalet avgångar utifrån att vi ser en ökad efterfrågan på marknaden. Allt fler väljer tåget framför flyget och i nuläget finns det ingenting som tyder på att den trenden kommer att mattas av, tvärtom. Folk blir mer och mer miljömedvetna och det är ingen hemlighet att koldioxidutsläppen från en flygresa mellan Stockholm och Göteborg motsvarar de från 50 000 tågresor på samma sträcka, säger Maria Hofberg.

Även restiden kommer att förkortas i nästa års tidtabell. De snabbaste tågen, de så kallade nonstop-tågen, kommer gå mellan Stockholm och Göteborg på 2 timmar och 50 minuter. 
– För första gången på flera år kommer restiden kunna förkortas på sträckan, vilket är enormt glädjande. De banarbeten som resulterat i en längre restid börjar lida mot sitt slut och de positiva effekterna av det ser vi redan i augusti i år, säger Maria Hofberg.

Ambitionen är att SJs trafik de kommande fem åren ska öka kraftigt på sträckan Stockholm – Göteborg. Förutom att rusta upp alla 36 X 2000 tåg för 3,5 miljarder har SJ även beslutat att köpa helt nya snabbtåg med en toppfart på 250 kilometer i timmen. De nya tågen ska rymma omkring 350-400 resenärer och beräknas vara på spåren 2022. 
– Utökningen av antalet avgångar i nästa tidtabellsskifte är bara början på en långsiktig satsning som kommer göra att vi utökar antalet platser med 50 procent under de kommande fem åren, säger Maria Hofberg.

Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket. Det är trångt på spåren och det körs många tåg. Det är ett gediget pussel Trafikverket ska lägga för att tågbolagen ska få köra så mycket som möjligt av den trafik de önskar. I slutet av september fastställs nästa års tågtidtabell som börjar gälla den 9 december.
Källa: SJ