ABB tar ytterligare ett steg mot hållbar mobilitet

Bild: Volvo.

ABB inleder ett nytt projekt tillsammans med Volvo Bussar, denna gång åt Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. ABB ska tillhandahålla sin HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers) 300P till det kommande projektet som ska leverera två autonoma, det vill säga självkörande, elbussar till Singapore i början av 2019.

I och med det här projektet tar man ytterligare ett steg mot hållbar mobilitet, bara några dagar efter att man tillkännagett att man är huvudsponsor för världens första helt eldrivna internationella motorsportserie som anordnas av FIA.

Snabbladdsystemet HVC 300P levererar 300 kW likström och kan ladda ett batteri på tre till sex minuter. Systemet bygger på OppCharge, ett öppet gränssnitt för likströmsladdning av elbussar, som nu används i Singapore och Stillahavsområdet. Med hjälp av en strömavtagare som är monterad på laddinfrastrukturen kan bussarna laddas vid slutstationen utan att detta påverkar den normala busstrafiken på rutten.

Systemet laddar två helt eldrivna 12-metersbussar av typen Volvo 7900 och Volvo kommer tillsammans med NTU att bygga den förarlösa lösningen på Volvos plattform. Detta är Volvos första förarlösa tillämpning inom kollektivtrafik efter tidigare framgångar vad gäller autonom teknologi inom gruvdrift, stenbrott samt sophämtning.

- Vi ser ett snabbt växande intresse av både autonoma och eldrivna fordon i städer runt om i världen. Tillsammans med NTU, ett av världens ledande tekniska universitet, ABB och SMRT – Singapores främsta multimodala leverantör av landtransporter – har vi nu en möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad som har stora ambitioner för sin kollektivtrafik, förklarar Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

En av de autonoma elbussarna kommer att användas vid Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles (CETRAN) – Singapores nya avancerade testanläggning – där forskarna kommer att testa nya funktioner och studera hur bussen interagerar med andra vägtrafikanter.

Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepån i samarbete med SMRT. Syftet med projektet är att möjliggöra för morgondagens autonoma bussar att ladda sina batterier, köra till fordonstvätten samt åka och parkera – helt förarlöst.

Nanyang Technological University uppskattar att elfordon kan utgöra så mycket som 50 procent av Singapores motorflotta per 2050 och vi är stolta över att kunna hjälpa dem att förverkliga denna vision.

- ABB har länge legat i framkanten när det gäller att utveckla grönare lösningar. I och med det här projektet bekräftar vi våra intentioner att utveckla elfordonsbranschen i Stillahavsområdet. Våra förstklassiga elladdsystem banar tillsammans med vår molnbaserade uppkopplade plattform ABB Ability vägen för att fordon ska bli renare, effektivare och mer kostnadseffektiva än någonsin tidigare, säger Tarak Mehta, chef för ABB:s division Electrification Products.

 Leverera den första av de båda snabbladdarna HVC 300P i slutet av 2018 när samarbetsprojektet mellan Volvo Bussar och NTU har kommit igång. De förarlösa elbussarna kommer att levereras i början av 2019.