Förseningarna kring den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm, innebär en samhällsekonomisk kostnad på cirka 1,9 miljoner kronor per dag. Det visar nya beräkningar från Stockholms Handelskammare.
Varje dag förlorar pendlande stockholmare tillsammans omkring 7 850 timmar till följd av förseningen. Enligt Trafikverkets beräkningsmodell ASEK 8 motsvarar det ett värde av 1 882 000 kronor per dag.
– Försenad infrastruktur får stora konsekvenser. Att regionen och staden inte lyckas hålla sig inom projektplan blir kännbart för samhället. Stockholmarna förlorar tillsammans 7 850 timmar om dagen. Det motsvarar nästan ett helt år – varje dag, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Beräkningarna utgår från SL:s passagerarstatistik och en uppskattning av hur mycket längre tid det tar att gå till det tillfälliga bussläget vid Slussen, jämfört med den planerade Katarinaterminalen – omkring 7,5 minuter.
Den senaste förseningen innebär att Katarinaterminalens öppning skjuts fram två månader, från slutet av 2025 till efter årsskiftet. Denna fördröjning beräknas orsaka en tidsförlust motsvarande 105 miljoner kronor. Jämfört med ursprungsplanen från 2018, då terminalen skulle ha öppnat i slutet av 2023, uppgår tidsförlusterna till sammanlagt 1,3 miljarder kronor.
– 1,3 miljarder kronor är ett högt pris för en kort promenad – och det är stockholmarna som får betala det. Totalt uppgår förseningarna till drygt 500 år av restid, säger Carl Bergkvist.
Han betonar att projektet Nya Slussen har drabbats av upprepade förseningar under flera mandatperioder och menar att det nu krävs en fullständig genomlysning.
– Projektet måste nu genomlysas fullständigt. Det handlar i grunden om att respektera skattebetalarnas pengar och att värna resenärerna, säger Carl Bergkvist.
Restidskostnaden har beräknats enligt Trafikverkets metod ASEK 8, som utgår från det samhällsekonomiska värdet av restid baserat på individers betalningsvilja att minska restiden.
Källa: Stockholms Handelskammare